Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Knowledge and innovation management in agribusiness

Autor
Wiatrak, Andrzej
Data publikacji
2019
Abstrakt (PL)

Celem artykułu jest przedstawienie istoty i uwarunkowań zarządzania wiedzą i innowacjami w agrobiznesie. Wyniki analizy wskazują na potrzebę systemowego ujęcia badań i podmiotów uczestniczących w ich prowadzeniu i transferze oraz na ich współpracę. Szczególną rolę w tych działaniach mają polityka rolna i naukowa – realizowane przez państwo i różne instytucje funkcjonujące w środowisku agrobiznesu. Zaangażowanie państwa wynika z niekwestionowanej roli wiedzy i innowacji dla rozwoju gospodarki i społeczeństwa, ale także ze specyfiki agrobiznesu. Badaniami naukowymi związanymi z agrobiznesem w Polsce zajmują się instytuty i uczelnie, których większość ma charakter publiczny, a ich działalność jest finansowana przez budżet państwa. W związku z tym należy jak najlepiej wykorzystać posiadany potencjał badawczy do realizacji założonych celów polityki społeczno-gospodarczej i naukowej, a także finansować nowe badania i innowacje, które są zgodne z tą polityką. Narzędziami kreowania wiedzy i innowacji w agrobiznesie mogą być programy oraz projekty rządowe i samorządowe, ukierunkowane na realizację konkretnych celów i zadań (np. sieć innowacji rolniczych), instrumenty finansowe – zachęcające do zajęcia się określonym tematem badawczym, czy innowacją, a także instrumenty instytucjonalne. Dla efektywnego funkcjonowania całego systemu tworzenia, wdrażania i upowszechniania wyników badań naukowych ważny jest, z jednej strony, sprawny przepływ informacji do nauki o aktualnych potrzebach praktyki, a z drugiej – przekazywanie wyników dotychczas prowadzonych badań.

Abstrakt (EN)

The article is aimed at presenting the essence and determinants of knowledge and innovation management in agribusiness. The results of analysis indicate a need for a systemic approach to research into and actors involved in knowledge and innovation management and transfer as well as for cooperation of these actors. A specific role is played here by agricultural and science policies implemented by the state and various institutions operating in the agribusiness environment. The involvement of the state results from the unquestionable role of knowledge and innovation for the development of the economy and society but also from the specifics of agribusiness. In Poland, research on agribusiness is conducted by institutes and universities, most of which are public, hence their activities are financed from the state budget. Therefore, it is necessary to make the best use of research potential to achieve the set objectives of socio-economic and science policies and to finance new research and innovation consistent with these policies. Possible tools for knowledge and innovation creation in agribusiness include central, regional and local government programmes and projects focused on the implementation of specific goals and tasks (e.g. an agricultural innovation network), financial instruments as incentives to explore a particular research topic or undertake a particular innovation, and institutional instruments. For the efficient functioning of the entire system of generation, implementation and dissemination of research results, it is important, on the one hand, that information is acquired about the current needs of practice and, on the other hand, that the results of hitherto research are transmitted.

Słowa kluczowe PL
agrobiznes,
wiedza,
innowacja,
zarządzanie,
rozwój
Dyscyplina PBN
nauki o zarządzaniu i jakości
Czasopismo
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu
Tom
XXI
Zeszyt
3
Strony od-do
494-501
ISSN
1508-3535
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty