Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

NPCs of All Games, Unite!: The Representation of the Working Class and its Struggles in Digital Games in the Context of Global Capitalism as Illustrated in Selected Games

Autor
Żygo, Aron
Promotor
Miernik, Mirosław
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Porównanie dwóch gier umożliwia spojrzenie na kulturowy aspekt współczesnej walki klasowej, korzystając z pojęć i idei wprowadzonych przez Hardta i Negri’ego i przystosowane na potrzeby analizy gier cyfrowych przez Dyera-Witheforda i de Peutera. Imperium to struktura współczesnego społeczeństwa kapitalistycznego, którego logika zysku działa ponad poziomem państw narodowych i obejmuje większość obszarów życia. Wielość to zróżnicowane masy ludzkie, które stanowią źródło siły roboczej i kreatywnej Imperium. Mimo, że Imperium sprowadza Wielość do roli zasobu i nieustannie neutralizuje jej rewolucyjny charakter i potencjał, ta ostatnia z natury stoi w opozycji do ujednolicającego Imperium i tworzy artefakty kulturowe mające potencjał destabilizacyjny. Analiza gry Assassin’s Creed Unity pozwala na przykładzie zbadać tworzenie rozrywki według logiki Imperium, mające na celu rozbrojenie elementów rewolucyjnych, trywializację problemów społecznych i oferowanie nieszkodliwej formy rozrywki. Wykorzystuje w tym symbole ucisku i oporu, przyswajając je i neutralizując. W kontraście stoi gra Disco Elysium, stworzona przez niewielkiego twórcę, który służy jako przykład twórczej siły Wielości, która korzystając ze swojej różnorodności i autentyczności tworzy rozrywkę wymierzoną w krytykę Imperium. Jest ona jednak również przyswajana przez Imperium poprzez jego kulturowy kontekst i mechanizmy kapitalizmu.

Abstrakt (EN)

A comparative study of two games grants an insight into the cultural aspect of modern class struggle using terms and ideas developed by Hardt and Negri and adapted for use in the realm of digital games by Dyer-Witheford and de Peuter. Empire is the structure of modern capitalist society. Its logic centred on profit transcends nation states and encompasses almost all areas of life. The Multitude are the diverse peoples of the world, which serves as the source of workforce and creativity for Empire. Even though Empire reduces the Multitude to a mere resource, exploits it, and neutralises its revolutionary character and potential, because of its nature it still stands in opposition to the standardising Empire and produces cultural artifacts with a destabilising potential. Analysis of Assassin’s Creed Unity provides an example of entertainment made in the logic of Empire, which aims to disarm revolutionary elements of history, trivialise societal issues, and offer a harmless form of entertainment. It uses symbols of oppression and struggle, assimilating and neutralising them. Disco Elysium, developed by a small studio, stands in contrast; an example of the creative power of the Multitude, which uses its diversity and authenticity to make entertainment aimed at critiquing Empire. However, in the end it is also assimilated by Empire, by its cultural context and capitalist system.

Słowa kluczowe PL
Imperium
Wielość
klasa pracująca
gry cyfrowe
walka klasowa
gry niezależne
gry AAA
kapitalizm.
Inny tytuł
NPCe wszystkich krajów, łączcie się!: Reprezentacja klasy pracującej i jej problemów w grach cyfrowych w kontekście globalnego kapitalizmu na przykładzie wybranych tytułów.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-08
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty