Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Czy rodzice polskich przedszkolaków wiedzą, jakie słowa znają ich dzieci? - analiza danych zebranych z wykorzystaniem Międzyjęzykowych Zadań (CLT)

Autor
Pawłowicz, Julia
Promotor
Łuniewska-Etenkowska, Magdalena
Data publikacji
2023
Abstrakt (PL)

Kwestionariusze rodzicielskie stosowane są do diagnozowania rozwoju językowego dzieci. W przypadku tych najmłodszych jest to często jedyna możliwość, a w przypadku dzieci w późniejszych etapach rozwoju – potencjalna metoda na zaoszczędzenie pieniędzy i czasu. Głównym celem niniejszego badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy rodzice polskich przedszkolaków są świadomi tego, jakie słowa znają ich dzieci, w stopniu wystarczającym do tego, by móc stosować kwestionariusze rodzicielskie do diagnozowania polskojęzycznych dzieci w wieku od 3;0 do 5;11 lat. W tym celu przeprowadzono badanie przy użyciu stworzonego na podstawie polskiej wersji badania CLT kwestionariusza rodzicielskiego z udziałem 104 rodziców (odpowiedzi dziesięciorga odrzucono z powodu utraty danych dziecka, nieukończenia badania przez dziecko lub niewykonania badania przez rodzica). Uzyskane wyniki porównano z wynikami dzieci uzyskanymi w badaniu CLT. W badaniu sprawdzono także, czy poziom świadomości rodziców na temat zasobu słownictwa ich dzieci różni się w zależności od typu znajomości słownictwa (aktywnego i biernego), wielkości zasobu słownictwa, wieku dziecka, jego płci, wykształcenie rodzica i tego, czy wychowuje on dziecko samodzielnie. Przeprowadzone analizy potwierdziły, że rodzice są świadomi zasobu słownictwa swoich dzieci w stopniu wystarczającym do stosowania kwestionariuszy rodzicielskich jako narzędzia diagnozy polskich dzieci w wieku przedszkolnym. Rodzice dzieci o większym zasobie słownictwa, rodzice chłopców i rodzice dzieci starszych wykazali większą świadomość w zakresie zasobu słownictwa swoich dzieci. Badanie nie wykazało istotnych statystycznie różnic w poziomie świadomości rodziców w zależności od typu znajomości słownictwa, poziomu wykształcenia rodziców, a także faktu bycia samotnie wychowującym rodzicem.

Abstrakt (EN)

Parental questionnaires are used to diagnose children's language development. In the case of the youngest, this is often the only option, and in the case of children in later stages of development – a potential method of saving money and time. The main aim of this study was to find an answer to the question: whether parents of Polish preschoolers are aware of what words their children know to a sufficient extent to be able to use parental questionnaires to diagnose Polish-speaking children aged 3;0 to 5;11 years. For this purpose, a study was conducted using a parental questionnaire created based on the Polish version of the CLT with the participation of 104 parents (ten responses were rejected due to the loss of the child's data, the child's failure to complete the study or the parent's failure to complete the study). The obtained results were compared with the children's results obtained in the CLT test. The study also checked whether the level of parents' awareness of their children's vocabulary varies depending on the type of vocabulary knowledge (active and passive), the size of the vocabulary, the child's age and gender, education of the parent and whether they raise the child on their own. The analyzes carried out confirmed that parents are aware of their children's vocabulary sufficiently to use parental questionnaires as a diagnostic tool for Polish preschool children. Parents of children with a larger vocabulary, parents of boys and parents of older children showed greater awareness of their children's vocabulary. The study did not show any statistically significant differences in the level of parents' awareness depending on the type of vocabulary knowledge, parents' education level, or being a single parent.

Słowa kluczowe PL
kwestionariusze rodzicielskie
rozwój językowy
zasób słownictwa
CLT
Inny tytuł
Are parents of Polish preschoolers aware of what words their children know? - analysis of the data collected with the use of the Cross-linguistic Lexical Tasks (CLT)
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2023-12-20
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty