Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Rozwój mowy dzieci uczestniczących w zajęciach umuzykalniających w opinii wychowawców i opiekunów

Autor
Gruda, Aleksandra
Promotor
Ciecierska-Zajdel, Beata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca porusza temat rozwoju systemu mowy dzieci biorących udział w zajęciach umuzykalniających w opinii wychowawców i opiekunów. W rozdziale pierwszym przedstawiono teoretyczne podstawy badań (ontogenezę mowy dziecka, wpływ muzyki na jej przebieg) oraz podsumowano dotychczasowe badania w tym obszarze. Rozdział drugi stanowi część metodologiczną. Na potrzeby badań przyjęto hipotezy m.in. dotyczące świadomości u wychowawców i opiekunów wpływu muzyki na rozwój mowy czy dostępnych metod wspomagania rozwoju systemu mowy poprzez ćwiczenia muzyczne. Grupę badawczą stanowiło sumarycznie 17 wychowawców i opiekunów dzieci z Warszawy oraz Tomaszowa Mazowieckiego. Nauczyciele zostali przebadani metodą wywiadu swobodnego ukierunkowanego, a rodzice wypełniali ankietę za pośrednictwem Google Forms. Przedostatni z rozdziałów zawiera szczegółowe informacje na temat wyników badania, ich analizę oraz wysnute na ich podstawie wnioski. W ostatnim z rozdziałów opisano autorską metodologię pracy nad doskonaleniem mowy przy pomocy muzyki, która zyskała postać scenariuszy zajęć udostępnionych w kolejnej części pracy.

Abstrakt (EN)

The work deals with the development of the speech system of children participating in musical activities in the opinion of educators and caregivers. The first chapter presents the theoretical basis of the study (the ontogeny of children's speech, the influence of music on its course) and summarizes previous research in this area. The second chapter is the methodological part. For the purposes of the study, hypotheses were adopted, including awareness in educators and caregivers of the influence of music on speech development or available methods of supporting the development of the speech system through musical exercises. The research group consisted of a total of 17 educators and caregivers of children from Warsaw and Tomaszów Mazowiecki. Teachers were surveyed using the free-form directed interview method, while parents filled out a questionnaire via Google Forms. The penultimate chapter details the survey results, their analysis and the conclusions drawn from them. The last chapter describes the author's methodology for working on speech improvement with music, which took the form of lesson plans provided in the next section of the work.

Słowa kluczowe PL
logopedia
muzyka
logorytmika
umuzykalnianie
rozwój mowy dziecka
Inny tytuł
The development of speech in children participating in music classes as perceived by their educators and caregivers.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-05
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty