Licencja
“Rzeczywistość zapośredniczona” - fotograficzne obserwacje wszechobecności obrazów ekranowych we współczesnym świecie
Abstrakt (PL)
Celem zarówno niniejszej pracy, jak i projektu fotograficznego Rzeczywistość zapośredniczona jest obserwacja wszechobecności obrazów ekranowych we współczesnym świecie. Aby przeprowadzić taką obserwację należy przyjrzeć się historii powstania samego medium oraz rozważyć jego wpływ na społeczeństwo. Następnie zastanowić się, dlaczego motyw ekranów może być interesujący dla fotografów, rozpatrując historię obrazu w obrazie począwszy od malarstwa. Ostatni etap analizy stanowi przegląd przykładowych prac fotograficznych poruszających tematykę ekranów - od popularyzacji pierwszych odbiorników telewizyjnych aż do czasów współczesnych. Praca składa się ze wstępu, czterech rozdziałów podzielonych na podrozdziały oraz wniosków. Pierwszy rozdział zawiera analizę historii mediów z wyszczególnieniem ekranów oraz rozwoju uzależnień związanych z nowymi technologami. Druga część pracy traktuje o motywie obrazu w obrazie zarówno w malarstwie jaki i w fotografii. Kolejny rozdział omawia wybrane przykłady projektów fotograficznych dotyczących ekranów. Ostatni z kolei ukazuje pracę nad projektem Rzeczywistość zapośredniczona.
Abstrakt (EN)
The aim of both this work and the photographic project Mediated Reality is to observe the omnipresence of screen images in the contemporary world. To conduct such an observation, it is necessary to study the history of the creation of the medium and its impact on society. Then, it is necessary to consider why the motif of screens may be interesting for photographers, regarding the history of the image within the image. The last stage of the analysis is a review of photographic works associated with screens - from the popularization of the first television receivers to the present day. The work consists of an introduction, four chapters divided into subchapters and conclusions. The first chapter contains an analysis of the history of media, detailing screens and the development of addictions related to new technologies. The second part of the work deals with the motif of the image within the image in both painting and photography. The next chapter discusses examples of photographic projects concerning screens. The last one shows the work on the project Mediated Reality.