Licencja
System pomocy i wsparcia środowiskowego dla osób ze spektrum autyzmu na terenie województwa mazowieckiego
Abstrakt (PL)
Autyzm i pokrewne zaburzenia rozwoju stanowią znaczące wyzwanie zarówno dla jednostki dotkniętej schorzeniem, jak i dla jej rodziny oraz społeczeństwa jako całości. W Polsce, szacuje się, że autyzm dotyka około 20 tysięcy dzieci do 18 roku życia i tylu samo dorosłych. Niniejsza praca magisterska ma na celu przeprowadzenie analizy systemu wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dzieci z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami rozwoju. Praca została podzielona na kilka rozdziałów, zaczynając od ogólnej charakteryzacji autyzmu jako zaburzenia rozwoju. Omówiono objawy, diagnozę i występowanie w społeczeństwie, a także kontekst systemu wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dziecko z autyzmem. Kolejny rozdział skupia się na różnych aspektach wsparcia społecznego dostępnego dla rodzin z dziećmi autystycznymi. Analizowane są wsparcie emocjonalne, informacyjne, instrumentalne i materialne, a także wyzwania związane z tym wsparciem. Trzeci rozdział koncentruje się na prawach osób z autyzmem i ich rodzin w kontekście korzystania z systemu wsparcia społecznego. Przeanalizowano przepisy prawne dotyczące dostępu do wsparcia społecznego, obejmujące prawa obywatelskie, prawa dzieci i prawa osób z niepełnosprawnościami. Dwa ostatnie rozdziały to część empiryczna pracy obejmują opis zastosowanej metodyki badawczej, w tym wybór narzędzi i technik zbierania danych. Gdzie również dokonano analizy wyników badań własnych oraz wniosków płynących z analizy przypadków. Skoncentrowano się na praktycznych implikacjach wyników, podkreślając potrzebę dalszych badań i działań mających na celu poprawę dostępu do wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dzieci z autyzmem. Praca ma na celu przyczynienie się do lepszego zrozumienia i poprawy sytuacji rodzin z dzieckiem autystycznym. Analiza istniejących systemów wsparcia pozwala wskazać obszary wymagające dalszych działań i reform w polityce społecznej i edukacyjnej.