Licencja
Strategie i techniki manipulacyjne w polskich kampanii wyborczych. Omówienie i analiza na podstawie wybranych wyborów parlamentarnych
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca zawiera omówienie poszczególnych etapów budowania strategii kampanii wyborczej oraz analizę wyszczególnionych metod wywierania wpływu na odbiorcę. Na potrzeby związanych z pytaniem badawczym o wpływ manipulacji na odbiorcę przeanalizowano kilka wybranych wypowiedzi kandydatów startujących w wyborach prezydenckich w Polsce w 2020 roku. Rozdział pierwszy posłużył do omówienia poszczególnych etapów budowy kampanii wyborczej jakimi są określenie celów kandydatury, analiza elektoratu, wybór tematu kampanii, organizacja zespołu sztabu wyborczego, wizerunek kandydata, organizacja budżetu prowadzenia kampanii oraz rozpowszechnianie materiałów wyborczych z uwzględnieniem zagadnień powiązanych jakimi jest kultura i socjalizacja polityczna, etyka kampanii oraz paradygmaty zachowań wyborców. Został omówiony również termin kultury i socjalizacji politycznej oraz przywołanie przepisów prawnych dotyczących czynnego i biernego prawa wyborczego. Rozdział drugi to charakterystyka poszczególnych socjotechnik służących do wywierania wpływu na odbiorcę jakimi są manipulacja czy perswazja. Hasła przewodnie analizy to przede wszystkim demagogia, populizm, retoryka, erystyka z uwzględnieniem norm etyki kampanii oraz kwestii machinacji finansowych. W rozdziale trzecim podjęto analizę wybranych wypowiedzi polityków kandydujących w wyborach prezydenckich w Polsce w 2020 roku w celu wyróżnienia poszczególnych technik i metod manipulacji oraz ich ogólnego wpływu na skuteczność w wywarciu wpływu na wyborcę.
Abstrakt (EN)
This paper discusses the various stages of building an election campaign strategy election campaign and an analysis of the listed methods of influencing the recipients. For the purposes related to the research question about the impact of manipulation on the recipient, a few selected statements of candidates running in the presidential elections in Poland in 2020. Chapter one was used to discuss the individual stages of building an election campaign, i.e. defining the goals of a candidate, analysis of the electorate, choice of the campaign theme, organisation of the of the election staff, the image of the candidate, organisation of the campaign budget and dissemination of electoral materials, taking into account related issues such as political culture and socialisation, campaign ethics and paradigms of voter behaviour. The term culture and political political socialisation was also discussed, as well as reference to the legal provisions on active and passive electoral rights. Chapter two is a characterisation of the various social engineering techniques used to influence an audience, such as manipulation or persuasion. The keywords of the analysis are, above all, demagogy, populism, rhetoric, rhetoric and eristic, taking into account the norms of campaign ethics and the issue of financial machinations financial machinations. The third chapter analyses selected statements by politicians candidates in the 2020 presidential elections in Poland in order to distinguish particular techniques and methods of manipulation and their overall impact on the effectiveness in influencing the voter.