Wyposażenie i wystrój kościoła i klasztoru św. Katarzyny w Krakowie w średniowieczu i na początku okresu nowożytnego

Autor
Hać, Danuta
Promotor
Zalewska-Lorkiewicz, Katarzyna
Data publikacji
2016-06-22
Abstrakt (PL)

Średniowieczny Kraków był bardzo ważnym ośrodkiem politycznym, kościelnym i kulturalnym jako siedziba władcy, wysokiego duchowieństwa oraz uniwersytetu. W wielkiej aglomeracji krakowskiej złożonej z trzech miast: Krakowa, Kazimierza i Kleparza znajdowało się także wiele klasztorów. Jako pierwsi już w wieku XIII w mieście pojawili się mendykanci – dominikanie i franciszkanie, a w następnym stuleciu, około roku 1343 Kazimierz Wielki dokonał fundacji klasztoru augustianów eremitów na krakowskim Kazimierzu. Zakonnicy zostali sprowadzeni z Czech, a pierwszym przeorem w nowo powstałym konwencie został Szymon Sporer. Wspólnota przy kościele św. Katarzyny stała się ośrodkiem dla kolejno powstających w Polsce domów augustiańskich. Przedmiotem mojej rozprawy jest wyposażenie i wystrój kościoła augustianów pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Małgorzaty w średniowieczu i na początku okresu nowożytnego, omówiony na tle dziejów całego zakonu, z uwzględnieniem budowy i przekształceń architektonicznych, jakim podlegał kościół od momentu powstania. Przy rozważaniach nad etapami przekształceń kościoła i klasztoru augustianów, konieczne było przedstawienie stanu najważniejszych budowli sakralnych Krakowa oraz inicjatyw związanych z ich wyposażaniem, podejmowanych w XIV i XV stuleciu. To bowiem aktywność lokalnego środowiska wyznaczała poziom aspiracji zakonników, tym bardziej, że jako mendykanci nie posiadający wielkich zasobów własnych, byli oni zależni nie tylko od hojności, ale – zwłaszcza jeśli chodzi o wyposażenie kościoła – w pewnym stopniu także i od upodobań osób, które decydowały się wesprzeć ich finansowo. Wcześniejsze od augustiańskiego kościoły krakowskie są również doskonałym polem do śledzenia zjawisk bardziej ogólnych, związanych już z samymi procesami artystycznymi, żeby wymienić tu recepcję impulsów płynących do Małopolski ze Śląska, Czech, Austrii czy innych ośrodków Europy środkowej, a nawet z regionów bardziej odległych. Dopiero na tak zarysowanym tle można było ocenić, na ile aktywność fundatorska w kościele augustianów wyróżniała się odrębnością i indywidualnym charakterem, a na ile była przykładem postaw i rozwiązań typowych, spotykanych w całym środowisku krakowskim. W pracy wyeksponowano także przykłady twórczego oddziaływania lub też przenikania się wzajemnego motywów i rozwiązań artystycznych znakomitych dzieł malarstwa tablicowego i ściennego powstałych w kościele, stanowiącym wówczas ośrodek twórczości artystycznej. Złożoność tematów ikonograficznych, reprezentacyjny charakter nadany scenom związanym z kręgiem kulturalnym krakowskiego dworu królewskiego, jak również kunszt twórców nadały dziełom historyczną wartość. Dzięki prowadzonym od wielu lat badaniom naukowym, archeologicznym oraz pracom remontowym i konserwacyjnym, wyjaśnieniu uległo wiele spornych zagadnień. Niniejsza praca stanowi próbę monografii łączącej wyniki wieloletnich badań prowadzonych nad dziejami krakowskiego kościoła i klasztoru, z wynikami własnych poszukiwań i interpretacji przedstawionych z uwzględnieniem bogatego materiału archiwalnego. To właśnie materiały źródłowe umożliwiły rekonstrukcję niektórych faktów i zdarzeń z dziejów kościoła oraz potwierdziły kierunki poszukiwań badawczych prowadzonych podczas pracy nad rozprawą.

Słowa kluczowe PL
Augustianie
mendykanci
klasztory
średniowiecze
Kraków
Inny tytuł
Equipment and Decor of the Church and Monastery of St. Catherine in Krakow in the Middle Ages and the Beginning of Modern Period
Data obrony
2017-01-18
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty