Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Strategie zdobywania wiedzy matematycznej wykorzystywane przez głuchych studentów na kierunkach ścisłych

Autor
Piątek, Blanka
Promotor
Dunaj, Magdalena
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W pracy opisano działania, zachowania oraz procesy wykorzystywane przez studentów w celu ułatwienia kształcenia na poziomie akademickim. Jednocześnie poruszono wątki dotyczące doświadczeń respondentów w czasie szkolnej edukacji matematycznej, jak również potencjalnego wpływu preferencji językowych i świadomości swoich praw na omawiane zagadnienia. Na podstawie zebranych materiałów wyróżniono strategie wykorzystywane przez głuchych studentów i wspierające ich w czasie studiów na kierunkach ścisłych. Podkreślono również potencjalny związek poszczególnych strategii z wcześniejszymi doświadczeniami informatorów. Analizowany materiał wyjściowo stanowiły wywiady przeprowadzone ze studentami i studentkami. Rozmowy odbywały się bez tłumacza, w języku preferowanym przez informatora. Większość wywiadów została nagrana, co pozwoliło na dokładniejszą analizę wypowiedzi respondentów oraz umożliwiło konsultacje z Głuchymi lektorami, będącymi jednocześnie informatorami etnograficznymi. Materiał uzupełniają doświadczenia tłumaczeniowe autorki oraz rozmowy z tłumaczami polskiego języka migowego, którzy mieli okazję tłumaczyć zagadnienia matematyczne na uczelniach wyższych.

Abstrakt (EN)

The paper describes the activities, behaviors and processes used by students to facilitate academic learning. At the same time, topics were raised regarding the respondents experiences during school mathematics education, and also the potential effect of language preferences and awareness of their rights on the discussed issues. Based on the collected materials there were selected strategies used by deaf students for supporting them during their studies in science. The potential relationship between individual strategies and informants previous experiences was also highlihted. Basic analyzed material includes interviews with students. All interviews took place without an interpreter, in the informant's preferred language. Most of the interviews were recorded, which allowed for a more detailed analysis of the respondents' statements and enabled consultations with Deaf lecturers who are also ethnographic informants. The material is completed by the author's experience at interpreters work and also by interviews with Polish sign language interpreters who had the opportunity to translate mathematical issues at universities.

Słowa kluczowe PL
polski język migowy
głusi
tłumaczenie akademickie
terminologia matematyczna w PJM
Inny tytuł
Strategies for acquiring mathematical knowledge used by deaf students in science studies.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-24
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty