Licencja
Wybrane alternatywne trendy konsumenckie a zachowania konsumenckie osób w wieku 65+
Abstrakt (PL)
Wraz z postępem technicznym i dokonującymi się zmianami w sferze ekonomicznej, poziomie życia i świadomości społecznej jednostek, a także osiągnięciami w zakresie współczesnej medycyny w poszczególnych fazach przejścia demograficznego uwidaczniają się przeobrażenia w strukturze wieku ludności. Procesy te prowadzą do zmian w relacjach poszczególnych grup wiekowych ludności, co w efekcie prowadzi do starzenia się społeczeństw. Obok globalizacji, umiędzynarodowienia, pobudzania innowacyjności oraz dynamicznego rozwoju gospodarki opartej na wiedzy postrzega się je jako ważny, współczesny trend społeczno-ekonomiczny. Celem artykułu jest uchwycenie nowych trendów konsumenckich w zachowaniach nabywczych konsumentów w wieku 65+. W pierwszej części artykułu, w sposób syntetyczny wyjaśniono pojęcie trendu i alternatywnych trendów konsumenckich. W dalszej części skoncentrowano się na konceptualizacji badań oraz opisie próby i jej cech charakterystycznych. Z kolei w ostatniej części artykułu, opierając się na przeprowadzonych badaniach, próbowano wyjaśnić, w jaki sposób osoby w starszym wieku ulegają alternatywnym trendom, takim jak: domocentryzm, świadoma konsumpcja, sprytne zakupy, konsumpcja współpracująca i etnocentryzm konsumencki.
Abstrakt (EN)
Along with technical progress and ongoing changes in the economic sphere, standard of living and social awareness of individuals as well as achievements in today’s medicine, visible changes are taking place in the population age structure at different stages of demographic transition. These processes lead to shifts in proportions of various population age groups, resulting in population ageing. In addition to globalisation, internationalisation, stimulating innovation and dynamic development of the knowledge-based economy, they are perceived as an important contemporary socio-economic trend. This paper aims to outline new consumer trends in purchasing behaviour of consumers aged 65+. The structure of the article is as follows. The first part explains very synthetically the concepts of trend and alternative consumer trends. The following part focuses on the research conceptualisation and a description of the sample and its characteristics. The last part hereof is an attempt at explaining, based on the research conducted, how the elderly succumb to alternative trends such as cocooning, conscious consumption, smart shopping, collaborative consumption, and consumer ethnocentrism.