Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Funkcjonowanie w środowisku szkolnym dzieci z ADHD z perspektywy rodziców - doświadczane trudności i metody wsparcia

Autor
Kacprzak, Monika
Promotor
Tomaszewska-Pękała, Hanna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Tło: Tematem pracy jest funkcjonowanie w środowisku szkolnym dzieci z ADHD. Praca porusza kwestie związane z doświadczanymi przez nie trudnościami oraz metodami wsparcia udzielanymi im przez szkołę. Cel pracy: Celem pracy było poznanie perspektywy rodziców na temat czynników wspierających funkcjonowanie szkolne ich dzieci oraz najskuteczniejszych metod udzielania im pomocy. Badano również postrzeganie współpracy pomiędzy rodzicami a szkołą. Materiał i metoda: W czasie przeprowadzania badania użyta została metoda jakościowa, polegająca na przeprowadzeniu wywiadu częściowo skategoryzowanego wśród rodziców dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej i posiadających diagnozę ADHD. Badano przekonania rodziców dotyczące funkcjonowania ich dzieci w środowisku szkolnym. Wyniki: W ramach przeprowadzonych badań wyróżniono i scharakteryzowano trudności doświadczane przez dzieci z ADHD w szkole. Dokonano również analizy form wspierania uczniów z ADHD oraz ich oceny z perspektywy rodziców. W niniejszej pracy opisano także współpracę podejmowaną między rodzicami dzieci z ADHD a szkołą. Wnioski: Dzieci z ADHD doświadczają licznych trudności w obszarze motorycznym, poznawczym, komunikacyjnym, emocjonalnym oraz społecznym. Nie ma jednego, uniwersalnego rodzaju pomocy uczniom z ADHD w środowisku szkolnym. Skuteczność pomocy zależy od indywidualnych potrzeb dziecka i możliwości placówki. Pozytywna ocena współpracy ze szkołą przez rodziców związana jest z ich pozytywną oceną wsparcia udzielanego przez placówkę dziecku z ADHD.

Abstrakt (EN)

Background: The topic of the work is the functioning of children with ADHD in the school environment. The work raises issues related to the difficulties they experience and the support methods provided to them by the school. Purpose of the study: The aim of the study was to learn the perspective of parents on the factors supporting their children's school functioning and the most effective methods of providing them with help. The perception of cooperation between parents and the school was also examined. Material and method: During the study, a qualitative method was used, which involved conducting a partially categorized interview among parents of children attending primary school and diagnosed with ADHD. Parents' beliefs about their children's functioning in the school environment were examined. Results: The conducted research identified and characterized the difficulties experienced by children with ADHD at school. Forms of support for students with ADHD and their assessment from the parents' perspective were also analyzed. This study also describes the cooperation between parents of children with ADHD and the school. Conclusions: Children with ADHD experience numerous difficulties in the motor, cognitive, communication, emotional and social areas. There is no one-size-fits-all type of help for students with ADHD in the school environment. The effectiveness of assistance depends on the individual needs of the child and the capabilities of the facility. A positive assessment of cooperation with the school by parents is related to their positive assessment of the support provided by the institution to a child with ADHD.

Słowa kluczowe PL
ADHD
uczeń z ADHD
środowisko szkolne
współpraca między rodzicami a szkołą
metody wsparcia
doświadczane trudności
Inny tytuł
Functioning in the school environment of children with ADHD from the parents' perspective — experienced difficulties and methods of support
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-01
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty