Licencja
Przedsiębiorczość w teorii i badaniach : perspektywa młodych badaczy
Abstrakt (PL)
Monografia, którą przekazujemy w Państwa ręce jest publikacją złożoną, ukazującą wielowątkowość zagadnienia, jakim jest przedsiębiorczość. Przedstawione zostały w niej zarówno kwestie związane z ludźmi, ich zachowaniami, postawami, jak i uwarunkowania finansowe ekonomiczne, systemowe i strategiczne, nierozerwalnie łączone z przedsiębiorczością.Przede wszystkim prezentuje ona podejście młodych badaczy – perspektywę doktorantów, których spojrzenie na przedsiębiorczość jest świeże i aktualne. Teksty dotyczą tematów starszych, ale wciąż ważkich dla nauk o przedsiębiorczości, ale też zjawisk nowych, nie do końca jeszcze wyeksplorowanych i opisanych. Poszczególne rozdziały odzwierciedlają popularne tematy w nauce, jak również polski lokalny kontekst przedsiębiorczości. Wszystko to wynika z różnorodności, jaką niesie w sobie ta dziedzina biznesu, a zarazem nauki, i moc sprawcza, którą rozpoznają wszystkie silnegospodarki światowe (Isenberg, 2010). Zdefiniowane zostały już czynniki sukcesu wchodzące w skład przedsiębiorczych kompetencji, jednak na podstawie tych kategorii nie udało się osiągnąć znaczących sukcesów. Wynika to z faktu, że oblicza przedsiębiorczości zmieniają się na całym świecie w niezwykłym tempie i ciężko jest formułować skuteczne reguły w tradycyjnym wymiarze (Postuła i in., 2014). Dobre praktyki, warte naśladowania, ujawniają się w różnych krajach i kontekstach jednocześnie. Cenne lekcje można pobierać z szybko rozwijającej się praktyki, gdyż budowanie i wymyślaniejej od podstaw nie przynosi zadowalających rezultatów. Zaczynamy powoli zdawać sobie sprawę, że najskuteczniejszym podejściem tworzenia ekonomii przedsiębiorczej jest śledzenie – nawet tej niedoskonałej – praktyki. Dla zbudowania sprawnego przedsiębiorczego ekosystemu liderzy biznesu powinni postępować według określonych zasad (Feld, 2012). Wśród nich można wymienić dbałość o wszystkie istotne elementy tego ekosystemu, np. przywództwo, kulturę, rynki kapitałowe czy klientów o otwartych umysłach, które wzajemnie na siebie oddziałują w różnych konfiguracjach, a bez siebie wzajemnie nie istnieją. Tym różnym składowym przedsiębiorczego ekosystemu poświęcamy niniejszą monografię.