Master thesis
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Komunikowanie polityczne kandydata na prezydenta spoza głównego nurtu politycznego. Studium przypadku kampanii Pawła Kukiza w 2015 roku

Author
Saniewska, Marta
Promoter
Biskup, Bartłomiej
Publication date
2024
Abstract (PL)

Paweł Kukiz należy do charakterystycznych postaci polskiej sceny politycznej ze względu na swoją pozapolityczną proweniencję – przez wiele lat był muzykiem rockowym. Za sprawą mocno zaznaczanej podczas kampanii prezydenckiej 2015 roku antysystemowości, przyciągnął uwagę mediów i społeczeństwa oraz wprowadził do polskiej polityki powiew świeżości. Celem niniejszej pracy jest pogłębiona analiza komunikacji politycznej Pawła Kukiza, kandydata spoza głównego nurtu, który osiągnął trzeci najlepszy wynik w wyborach prezydenckich 2015 roku. Prześledzenie strategii, stylu oraz przekazu politycznego Pawła Kukiza wyrażonych za pomocą rozmaitych narzędzi komunikowania ma na celu dostarczenie istotnych informacji o aspektach, które mogły się przyczynić do jego sukcesu.

Abstract (EN)

Paweł Kukiz is one of the distinctive figures on the Polish political scene due to his non-political background – he was a rock musician for many years. Due to his strong anti-system stance highlighted during the 2015 presidential campaign, he attracted the attention of the media and the public, bringing a breath of fresh air to Polish politics. The aim of this paper is an in-depth analysis of Paweł Kukiz's political communication, a candidate from outside the mainstream, who achieved the third-best result in the 2015 presidential elections. Tracing the strategy, style, and political message of Paweł Kukiz expressed through various communication tools aims to provide significant insights into the aspects that may have contributed to his success.

Keywords EN
Paweł Kukiz
presidential elections 2015
political communication
election campaign
electoral program
political marketing
Alternative Title
Political Communication of a Non-Mainstream Presidential Candidate – A Case Study of Paweł Kukiz's 2015 Presidential Campaign
Publisher
University of Warsaw
Defence date
2024-07-12
Open access license
Closed access