Licencja
The role of storytelling in the EFL classroom for building language skills among young learners
Abstrakt (PL)
Głównym celem niniejszej pracy było zbadanie skuteczności nauczania języka angielskiego dzieci z użyciem metody storytellingu w kontekście rozwijania umiejętności językowych. W części teoretycznej przedstawiono główne zalety storytellingu, cechy charakterystyczne dla języka opowiadań, kryteria wyboru odpowiedniej historii oraz etapy pracy z opowiadaniem podczas zajęć. Część badawcza obejmuje badanie przeprowadzone w oparciu o wywiady z nauczycielami, którzy zostali poproszeni o przeprowadzenie jednej lekcji w oparciu o konspekt wykorzystujący storytelling. Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że lekcje oparte na metodzie storytellingu pozwalają uczniom rozwijać umiejętności językowe w sposób ciekawy i angażujący. O sukcesie zajęć i skuteczności procesu uczenia się decydować mogą jednak aspekty takie jak dostosowanie opowiadania do wieku uczniów i ich zainteresowań, zadania podsumowujące adekwatne do poziomu zaawansowania uczniów oraz zgodność treści opowiadania z kręgiem kulturowym uczniów.
Abstrakt (EN)
The main purpose of the thesis was to explore the effectiveness of teaching English using the storytelling method in the context of building and developing language skills among young learners. The theoretical part provides main advantages of storytelling, characteristic features of the language used in the stories, the criteria for choosing a suitable story, and finally the stages of typical lessons based on the storytelling method. The research project includes a study based on interviews with teachers who were asked to conduct one lesson based on a lesson plan using storytelling. Based on the results, it can be concluded that lessons including the storytelling method allow students to develop their language skills in an interesting and engaging way. However, the success of the lessons and the effectiveness of the learning process may be determined by aspects such as the age-appropriateness of the story, compliance of the story with students’ interests, proficiency-appropriateness of the follow-up activities, and the compatibility of the storytelling content with the cultural background of the pupils.