Licencja
Immersja w grach wideo na przykładzie Japonii przedstawionej w serii gier Yakuza
Abstrakt (PL)
Tematem pracy jest przedstawienie i analiza zjawiska immersji w grach komputerowych na przykładzie serii gier Yakuza studia Ryū ga gotoku (studio Sega). W pracy przedstawiono wirtualne lokalizacje, takie jak Kamurochō, Sōtenbori (imitujące odpowiednio Kabukichō w Tokio i Dōtonbori w Osace), sklepy konbini i Don Kichote, kluby kyabakura czy ulice, i ich sposób kreowania zjawiska immersji. Autorka podjęła również próbę przedstawienia japońskiego tatuażu irezumi oraz interpretacji symboliki tatuażów reprezentujących ten styl w serii Yakuza, wskazując na ich rolę w kreowaniu zjawiska immersji w grze.
Abstrakt (EN)
The subject of this paper is the presentation and analysis of the phenomenon of immersion in video games, with a particular focus on the Yakuza Game Franchise created by Ryū ga gotoku Studios (a studio belonging to Sega). The paper presents an analysis of the virtual locations within the game, including Kamurochō, Sōtenbori (which imitates both Kabukichō in Tokyo and Dōtonbori in Osaka), convenience stores, Don Kichote shops, kyabakura clubs and Japanese streets. It considers the manner in which these locations contribute to the feeling of immersion within the game. The author subsequently attempts to present Japanese irezumi tattoos, as well as an interpretation of the pieces created in the irezumi style for the Yakuza Game franchise, with a view to demonstrating their role in the creation of immersion.