Licencja
Rola współpracy uczelni wyższych z otoczeniem biznesowym dla poprawy jakości kształcenia
Abstrakt (PL)
Zapotrzebowanie na absolwentów uczelni wyższych na rynku pracy zwiększa się ze względu na globalny problem niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Dynamiczne zmiany rynku pracy oraz gotowość pracodawców do inwestowania w wiedzę i kompetencje pracowników sprawia, że wzrasta znaczenie kompetencji ogólnych i transformatywnych, zwiększających elastyczność kandydata. Niestety, przegląd publikacji naukowych dowodzi, że programy kształcenia polskich uczelni wyższych nie są w pełni dopasowane do późniejszych wymagań pracodawców. Powodem problemu jest niedostateczny wymiar zajęć praktycznych, umożliwiających rozwój kompetencji niezbędnych do pracy w branży zainteresowania. Celem zdobycia potrzebnych umiejętności, młodzi ludzie decydują się na podejmowanie aktywności zawodowej w trakcie studiów. Niestety, ze względu na niedopasowanie wymagań pracodawców do możliwości studentów, często napotykają oni problemy z wejściem do profesji. W celu poprawy jakości kształcenia i ułatwienia studentom wejścia na rynek pracy uczelnie wyższe powinny nasilić współpracę z otoczeniem biznesowym.
Abstrakt (EN)
The demand for graduates from higher education institutions in the job market is increasing due to the global issue of a shortage of skilled workers. The dynamic changes in the job market and the willingness of employers to invest in the knowledge and skills of their employees have led to an increased importance of general and transformative competencies, which enhance a candidate's flexibility. Unfortunately, a review of scientific publications shows that the curricula of Polish higher education institutions are not fully aligned with the subsequent requirements of employers. The problem stems from an insufficient amount of practical classes that enable the development of competencies necessary for work in the relevant industry. To acquire the needed skills, young people decide to engage in professional activities during their studies. Unfortunately, due to the mismatch between employers' requirements and students' capabilities, they often encounter difficulties in entering the profession. To improve the quality of education and facilitate students' entry into the job market, higher education institutions should intensify their cooperation with the business environment.