Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wizerunek polskich firm jako różnorodne i inkluzywne miejsca pracy

Autor
Piórkowska, Joanna
Promotor
Kaczmarek-Śliwińska, Monika
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca „Wizerunek polskich firm jako różnorodne i inkluzywne miejsca pracy” dotyczy tematyki z obszaru różnorodności, inkluzywności, zarządzania nią w organizacji i budowania wizerunku pracodawcy o takiej charakterystyce. W ramach podjętych rozważań postawiono tezę, która brzmi: firmy w Polsce nie są gotowe na budowanie różnorodnego i inkluzywnego miejsca pracy. Autorka zdecydowała się na zbadanie, jak w rzeczywistości wygląda zarządzanie różnorodnością w firmach na polskim rynku pracy i w jakim kierunku powinny rozwijać się organizacje, aby tworzyły różnorodne oraz inkluzywne miejsce pracy. W celu zgłębienia tematyki pracy, wykorzystano literaturę dotyczącą obszarów zarządzania zasobami ludzkimi, ale również sposobów definiowania głównych zagadnień oraz warunków historycznych wpływających na podejście do różnorodności i inkluzywności w Polsce. Autorka w ramach projektu badawczego i wybranej metody przeprowadziła wywiady eksperckie z przedstawicielami kilku firm obecnych na polskim rynku pracy. Wybór badania jakościowego pozwolił autorce poznać szeroki obszar interesujących ją zagadnień, czego nie dostarczyłyby jej badania ilościowe. W wyniku przeprowadzonych rozmów stwierdzono, że firmy działające na polskim rynku w zdecydowanej większości nie są gotowe na budowanie różnorodnego i inkluzywnego miejsca pracy, na co wpływa wiele czynników. Jak zauważono w niniejszej pracy, kluczowe jest, aby organizacje skupiły się na odpowiedniej edukacji pracowników oraz angażowaniu ich do udziału w prowadzonych działaniach i inicjatywach.

Abstrakt (EN)

The thesis titled The Image of Polish Companies as Diverse and Inclusive Workplaces addresses issues related to diversity, inclusiveness, management within organizations, and the construction of an employer brand characterized by these traits. The research posits the hypothesis that companies in Poland are not prepared to build diverse and inclusive workplaces. The author has investigated the current state of diversity management in companies operating in the Polish labor market and explored the direction organizations should take to foster diverse and inclusive workplaces. To delve into the subject matter, the study utilized literature on human resource management as well as sources defining key concepts and historical conditions influencing approaches to diversity and inclusiveness in Poland. As part of the research project and chosen methodology, the author conducted expert interviews with representatives of several companies active in the Polish labor market. The choice of qualitative research allowed the author to explore a wide range of relevant topics, which quantitative research would not have provided. The interviews revealed that the majority of companies operating in the Polish market are not ready to build diverse and inclusive workplaces, due to a variety of factors. As noted in this study, organizations must focus on proper employee education and actively involve them in ongoing activities and initiatives.

Słowa kluczowe PL
różnorodność
inkluzywność
wizerunek pracodawcy
zarządzanie różnorodnością
strategie D&I
karta różnorodności
Inny tytuł
Image of Polish companies as diverse and inclusive workplaces
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-03
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty