Licencja
Wpływ identyfikacji feministycznej na dopasowanie do środowiska a intencje rezygnacji ze studiów STEM: Perspektywa modelu SAFE
Abstrakt (PL)
Kobiety są niedostatecznie reprezentowane w naukach ścisłych, technologii, inżynierii i matematyce (STEM). Celem niniejszej pracy jest zbadanie wpływu identyfikacji feministycznej na relację między stopniem dopasowania do środowiska uczelni a intencją rezygnacji ze studiów na kierunkach STEM. W badaniu przeprowadzono analizę dwóch hipotez. Pierwsza hipoteza zakładała, że identyfikacja feministyczna zmniejsza związek między stopniem dopasowania a intencją rezygnacji. Druga hipoteza dotyczyła dodatniego związku między stopniem dopasowania do środowiska a poczuciem autentyczności. Wyniki badania potwierdziły jedynie drugą hipotezę, wskazując, że wyższy stopień dopasowania do środowiska rzeczywiście zwiększa poczucie autentyczności w środowisku uczelni. Nie stwierdzono istotnego wpływu identyfikacji feministycznej na związek między dopasowaniem a intencją rezygnacji. W dyskusji przeanalizowano możliwe przyczyny niepotwierdzenia pierwszej hipotezy, zwracając uwagę na złożoność identyfikacji feministycznej jako moderatora. Sugerowane są przyszłe badania z uwzględnieniem bardziej zróżnicowanych grup badawczych oraz dodatkowych zmiennych, które mogłyby wpływać na wyniki.