Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Przeciążenie informacyjne w serwisach e-commerce na przykładzie branży elektronicznej

Autor
Ciszkowska, Marta
Promotor
Sosińska-Kalata, Barbara
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem pracy jest określenie przyczyny występowania przeciążenia informacyjnego w serwisach e-commerce, na przykładzie stron internetowych sprzedawców z branży elektronicznej najwyżej ocenianych przez klientów. Celem jest również stworzenie zestawu heurystyk umożliwiających zbadanie występowania przeciążenia informacyjnego w serwisach e-commerce oraz przedstawienie rekomendacji dla projektowania serwisów e-commerce w sposób minimalizujący prawdopodobieństwo wystąpienia przeciążenia. Wybór tematu motywowano rosnącą liczbą sklepów internetowych oraz zauważalną potrzebą ich usprawnienia, w celu poprawy doświadczeń zakupowych użytkowników. Na potrzeby pracy dokonano analizy dotychczasowego piśmiennictwa dotyczącego przeciążenia informacyjnego. Przeprowadzono również dwa typy badań, których celem była identyfikacja nieprawidłowości prowadzących do występowania przeciążenia informacyjnego w serwisach e-commerce. W badaniach wykorzystano ewaluację heurystyczną oraz eksperyment z udziałem badanym. Wyniki obu badań wskazały na znaczną liczbę problemów, które przyczyniają się do powstawania przeciążenia informacyjnego. Na podstawie ich analizy opracowano zestaw heurystyk służących do badania przeciążenia informacyjnego oraz zdefiniowano rekomendacje dla projektantów serwisów e-commerce. Ograniczeniem przeprowadzonych badań jest brak znajomości wpływu cech osobowościowych użytkowników oraz posiadanej przez nich wiedzy na postrzegane przeciążenie informacyjne.

Abstrakt (EN)

The purpose of this paper is to determine the cause of the occurrence of information overload on e-commerce sites, using the example of the websites of electronics retailers rated highest by customers. The goal is also to create a set of heuristics to investigate the occurrence of information overload in e-commerce sites and to make recommendations for designing e-commerce sites in a way that minimizes the likelihood of overload. The choice of topic was motivated by the growing number of online stores and the perceived need to streamline them in order to improve the shopping experience of users. For the purpose of the study, an analysis of the existing literature on information overload was conducted. Two types of studies were also conducted to identify anomalies leading to the occurrence of information overload on e-commerce sites. The studies used a heuristic evaluation and an experiment with the participation of respondents. The results of both studies identified a significant number of problems that contribute to information overload. Based on their analysis, a set of heuristics for studying information overload was developed, and recommendations for e-commerce site designers were defined. A limitation of the research conducted is the lack of knowledge of the impact of personality traits of users and the knowledge they possess on perceived information overload.

Słowa kluczowe PL
przeciążenie informacyjne
serwisy e-commerce
model mentalny
percepcja
uwaga
dystraktory uwagi
Inny tytuł
Information overload in e-commerce sites on the example of the electronics industry
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-21
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty