License
Koncepcja grupy spółek w Kodeksie spółek handlowych.
Abstract (PL)
Przedmiotem pracy magisterskiej jest przedstawienie trzech reżimów dotyczących zgrupowań spółek, zawartych w kodeksie spółek handlowych, które umożliwiają ich powstanie oraz funkcjonowanie w obrocie. Są to koncern faktyczny (holding), koncern umowny oraz grupa spółek. Ponadto, w pracy omówiono obowiązki wynikające z powstania stosunku dominacji-zależności spoczywające na podmiotach uczestniczących w grupie, zagadnienie podmiotowości grupy spółek oraz zagadnienie kierowania działalnością zgrupowania, poprzez przedstawienie instytucji wiążącego polecenia oraz koncepcji grupy spółek, która to stanowi centralne pojęcie z zakresu problematyki prawa koncernowego. Co więcej, w pracy zostały zaprezentowane obszary podlegające jednolitemu kierownictwu koncernowemu, takie jak planowanie, organizowanie oraz kontrola. W pracy podjęto również próbę wskazania elementów wchodzących w skład treści wspólnej strategii (są to: obszar normatywny, w skład którego wchodzą: regulacje prawne, polityka koncernu oraz kultura, obszar finansowy, obszar strategiczny oraz obszar kadrowy).