Licencja
Interdisciplinarity of Information Science Research: Introduction
Abstrakt (PL)
Cel/Teza: Artykuł ma na celu przedstawienie i omówienie wstępnych refleksji na temat istoty interdyscyplinarności badań prowadzonych w nauce o informacji oraz jej konsekwencji dla reorganizacji instytucjonalnego otoczenia dyscypliny. Koncepcja/Metody badań: Jest to przeglądowy artykuł konceptualny, oparty na rozważaniach teoretycznych i krytycznych analizach pojęcia interdyscyplinarności oraz cech podejścia interdyscyplinarnego stosowanego w badaniach informacyjnych i jego konsekwencji dla ustalenia miejsca nauki o informacji w strukturze organizacyjnej uczelni. Wyniki i wnioski: Pojęcie interdyscyplinarności omówiono w kontekście dwóch kluczowych zjawisk rozwoju nauki: specjalizacji i integracji. Przedstawiono wybrane typologie interdyscyplinarności oraz omówiono zmiany w postrzeganiu pojęcia dyscypliny. Omówiono interdyscyplinarność jako nieodłączną cechę nauki o informacji. Wskazano rodzaje interdyscyplinarności, które najlepiej odpowiadają specyfice podejścia interdyscyplinarnego stosowanego w badaniach informacyjnych. Nawiązując do wcześniejszych badań, wskazano na najbardziej charakterystyczne interdyscyplinarne powiązania informatyki. Generalnie oceniono, że poza trwałym związkiem z naukami społecznymi, w szczególności z bibliotekoznawstwem i informatyką, interdyscyplinarne związki nauki o informacji są zmienne i dość luźne. Silniejsze relacje generowane są najczęściej przez dziedziny działalności praktycznej i związane z nimi dyscypliny, w których wyspecjalizowane usługi informacyjne są najbardziej rozwinięte i szeroko stosowane, np. przez medycynę. Oryginalność/Wartość poznawcza: Pogląd, że nauka o informacji ze swej natury jest interdyscyplinarnym obszarem badawczym jest powszechny wśród badaczy i specjalistów informacji. Przeprowadzono wiele badań dotyczących powiązań interdyscyplinarnych dyscypliny, jednak według najlepszej wiedzy autorki, w żadnym z nich nie analizowano specyfiki interdyscyplinarności tej dziedziny badań.