Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Consumer Cosmopolitanism among Young Polish Consumers

Autor
Zalega, Tomasz
Data publikacji
2018
Abstrakt (PL)

Globalizacja konsumpcji przyczyniła się do stworzenia globalnej kultury konsumpcji przez rozszerzenie się podobnych wzorców konsumpcji. Homogenizacja konsumpcji wywołała jej detradycjonalizację, która polega na zmniejszeniu roli lokalnych, rodzinnych tradycji i obyczajów w zachowaniach konsumenckich. Wspomniany trend konsumencki sprzyja kształtowaniu się postaw kosmopolitycznych wśród współczesnych konsumentów. Celem artykułu jest identyfikacja postaw i zachowań kosmopolitycznych osób młodych. Opracowanie składa z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. W pierwszej z nich, na podstawie krytycznej analizy literatury światowej, wyjaśniono pojęcie i istotę kosmopolityzmu konsumenckiego. Natomiast druga, zasadnicza część pracy ma charakter empiryczny. Podstawę wnioskowania stanowi materiał badawczy pozyskany dzięki przeprowadzonym przez autora badaniom w formie wywiadu kwestionariuszowego wśród młodych konsumentów.

Abstrakt (EN)

Globalisation of consumption has contributed to the rise of a global consumption culture by expanding similar consumption patterns. Homogenisation of consumption has detraditionalised consumption, meaning that the role of local, family traditions and customs has decreased in consumer behaviour. This consumer trend is conducive to the development of cosmopolitan attitudes among today’s consumers. The article seeks to identify young people’s cosmopolitan attitudes and behaviours. The study consists of two parts: theoretical and empirical. The first one explains the concept and essence of consumer cosmopolitanism, building upon a critical analysis of world literature. The second, major part is empirical. The basis for conclusions is provided by the research material collected by means of a questionnaire-based survey that the author conducted among young consumers.

Słowa kluczowe PL
soby młode zachowania konsumenckie kosmopolityzm konsumencki
Dyscyplina PBN
nauki o zarządzaniu i jakości
Czasopismo
Handel Wewnętrzny
Tom
64
Zeszyt
6, t. 1
Strony od-do
584-597
ISSN
0438-5403
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty