Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Upowszechnienie pojazdów niskoemisyjnych i autonomicznych w transporcie - wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej

Autor
Balcerek, Przemysław
Promotor
Tomaszewski, Krzysztof
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Tematem pracy magisterskiej na kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne jest ,,upowszechnienie pojazdów niskoemisyjnych i autonomicznych w transporcie – wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej”. Głównym tematem są pojazdy niskoemisyjne i autonomiczne. Podjętym celem badawczym przez autora, jest wykazanie jak rozwija się elektromobilność i autonomiczność pojazdów w Unii Europejskiej, na przykładzie całej Wspólnoty, a celem szczegółowym jest przedstawianie szans i zagrożeń jakie niesie za sobą upowszechnianie tego procesu. Przyjęto następującą hipotezę: Upowszechnienie pojazdów niskoemisyjnych i autonomicznych w transporcie, przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wewnętrznego państw członkowskich Unii Europejskiej. W kwestii metodologii pracy, przedstawiono zagadnienia teoretyczne, a także znaczna część pracy opiera się na analizie porównawczej, zestawiając ze sobą poszczególne państwa. Praca dyplomowa składa się z 4 rozdziałów. Pierwszy jest teoretyczny i odnosi się do bezpieczeństwa i transportu. W drugim zawarto aspekty prawne funkcjonowania transportu w UE, cele unijnej polityki transportowej i strategie wybranych państw dotyczące rozwoju elektromobilności. Przedostatni rozdział charakteryzuje europejski rynek motoryzacyjny, przedstawia poziom rozwoju elektromobilności w państwach członkowskich i odnosi się także do paliw alternatywnych. Czwarty rozdział ma charakter podsumowania. Wskazuje na szanse i zagrożenia dla państw członkowskich w zakresie niskoemisyjności i autonomiczności pojazdów, biorąc pod uwagę aspekty i uwarunkowania: społeczno – ekonomiczne, polityczno – środowiskowe i techniczne. Dzięki zaprezentowanym przykładom i przeprowadzonym badaniom nie da się jednoznacznie stwierdzić czy upowszechnienie pojazdów niskoemisyjnych i autonomicznych w transporcie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wewnętrznego państw członkowskich. To rozwiązanie ma zarówno zalety jak i wady, więc może to bezpieczeństwo poprawić, a może także pogorszyć. Stwierdzono, że nie da się wypracować rozwiązania, które będzie idealne dla wszystkich państw członkowskich, ponieważ jako że państw jest 27, są między nimi wyraźne różnice, m.in. zróżnicowany poziom zamożności obywateli, przyczyniający się do nierównomiernego rozwijania się elektromobilności i autonomiczności na terenie Wspólnoty.

Abstrakt (EN)

The topic of the master's thesis on internal security is The Popularization of Low-Emission and Autonomous Vehicles in Transport - Challenges for the Internal Security of the European Union.” The main focus areas are basic, low-emission, and autonomous vehicles. The research goal undertaken by the author is to examine how electromobility and vehicle autonomy are developing in the European Union at a detailed level, and the specific goal is to present the risks and threats posed by this process. The following hypothesis was adopted: The popularization of low-emission vehicles used in transport will contribute to the internal security of European Union countries. Regarding the methodology, it involves theoretical issues and forms part of a comparative analysis. The thesis consists of four chapters. The first chapter is theoretical and relates to safety and transport. The second chapter covers the legal aspects of transport functioning within the EU, the objectives of transport policy, and selected state strategies regarding the development of electromobility. The third chapter presents the characteristics of the European car market, detailing the level of electromobility development and alternative vehicles. The fourth chapter is a summary, highlighting the threats to countries in the field of low-emission and autonomous vehicles, considering socio-economic, political, environmental, and technical aspects. The examples presented and the research carried out demonstrate the challenges and benefits of accessing low-emission and autonomous vehicles for transport. This solution has both advantages and disadvantages, making it potentially safe or harmful. It is concluded that it is impossible to develop solutions that would be ideal for all Member States because there are 27 countries, each differing in baseline level and development efficiency.

Słowa kluczowe PL
bezpieczeństwo
transport
infrastruktura
Unia Europejska
samochód
pojazd
elektromobilność
paliwo
ekonomia
środowisko
Inny tytuł
Popularization of low emission and autonomous vehicles in transport – challanges for internal security of European Union
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-04
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty