Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Konsumenci, producenci, amatorzy i profesjonaliści. O zjawisku domowej produkcji alkoholu w Polsce

Autor
Smolarski, Adrian
Promotor
Łodziński, Sławomir
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W pracy skupiam się na opisaniu zjawiska domowej produkcji alkoholu w Polsce, czyli nieskomercjalizowanej produkcji na własny użytek. W analizie uwzględniam wpływ różnych czynników społecznych na kształt tej działalności, osadzam ją w kontekście tez socjologii czasu wolnego. Opisuję, w jaki sposób hobby to jest istotnym elementem tożsamości i autoekspresji badanych osób i w jaki sposób łączy się z wieloma istotnymi elementami ich życia. Przedstawiam ograniczenia związane z tą działalnością i jej rozwojem, a także przeciwnie, opisuję jej profesjonalizację rozumianą jako możność naśladowania metod produkcji wykorzystywanych przez zawodowych producentów dzięki powszechnemu dziś dostępowi do wysokiej jakości sprzętów. Opisuję też postrzeganie wartości zdrowotnych domowych alkoholi, które według moich rozmówców znacząco przewyższają pod tym względem produkty sklepowe, przedstawiam potencjalne źródła takiego myślenia i jego możliwe konsekwencje. W tym kontekście opisuję też różnice w sposobie konsumpcji alkoholi własnych i kupionych, sugerując możliwy pozytywny wpływ samodzielnej produkcji alkoholu na wzór konsumpcji tego rodzaju używek. Na koniec opisuję przykład pełnej profesjonalizacji zjawiska, czyli uczynienia z rozwijanej latami pasji sposobu na zarobek.

Abstrakt (EN)

In my work, I focus on describing the phenomenon of home alcohol production in Poland, which refers to non-commercialized production for personal use. In my analysis, I consider the influence of various social factors on the shape of this activity and place it within the context of leisure sociology theories. I describe how this hobby is a significant element of identity and self-expression for the individuals studied and how it connects with many important aspects of their lives. I present the limitations associated with this activity and its development, and conversely, I describe its professionalization, understood as the ability to emulate the production methods used by professional producers thanks to today's widespread access to high-quality equipment. I also describe the perceived health benefits of homemade alcohols, which, according to my interviewees, significantly surpass store-bought products in this regard. I present the potential sources of such beliefs and their possible consequences. In this context, I also describe differences in the consumption patterns of homemade versus purchased alcohol, suggesting a possible positive influence of self-production on the consumption patterns of such substances. Finally, I describe an example of full professionalization of the phenomenon, that is, turning a passion developed over the years into a source of income

Słowa kluczowe PL
Alkohol
socjologia czasu wolnego
hobby
uzależnienie od alkohol
Inny tytuł
Consumers, Producers, Amateurs, and Professionals: The Phenomenon of Home Alcohol Production in Poland.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-12
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty