Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

VIII Zjazd PZPR (11-15 II 1980r.) i jego obraz propagandowy

Autor
Kępka, Grzegorz
Promotor
Rutkowski, Tadeusz
Data publikacji
2023
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest ukazanie organizacji i celów kampanii propagandowej wokół obrad VIII Zjazdu PZPR odbywającego się w dniach 11–15 lutego 1980 roku w Warszawie i jej roli w propagandzie PRL w schyłkowym okresie rządów Edwarda Gierka. Badaniu zostały poddane przygotowania do Zjazdu, jego organizacja i przebieg oraz kampania medialna, jaka towarzyszyła wszystkim tym wydarzeniom. Analiza wybranego materiału źródłowego, który stanowi prasa, pamiętniki, dokumenty Służby Bezpieczeństwa oraz dokumenty drukowane dotyczące Zjazdu, pozwala odtworzyć zarówno cele, jak i środki propagandy użyte dla przedstawienia polityki partii i sytuacji Polski w kontekście obrad Zjazdu. Po zestawieniu prowadzonych przez partię działań z trudną sytuacją gospodarczą w kraju, której stan faktyczny był skrzętnie ukrywany przez działania propagandowe, jesteśmy w stanie zrozumieć konieczność podjęcia działań propagandowych wokół VIII Zjazdu na tak szeroką skalę. W wyniku przeprowadzonej analizy bazy źródłowej można stwierdzić, że głównym celem zakrojonej na szeroką skalę kampanii propagandowej była chęć ukrycia stanu faktycznego, w jakim znajdowało się państwo. Od wyniku podjętych działań propagandowych zależała przyszłość ekipy Edwarda Gierka i jego samego. Po raz kolejny okazało się, że propaganda była na tyle skutecznym narzędziem w rękach władzy, że odpowiednie jej użycie pozwalało na stworzenie na krótką chwilę całkowicie nieprawdziwego obrazu państwa. Jednak w dłuższej perspektywie okazało się to niewystarczające i nie zahamowało narastania niezadowolenia społecznego z sytuacji gospodarczej i społecznej Polski.

Abstrakt (EN)

The aim of this work is to show the organization and goals of the propaganda campaign around the eighth PZPR Congress, held on February 11–15, 1980 in Warsaw, and its role in the propaganda of the Polish People's Republic in the final period of Edward Gierek's rule. The study covered preparations for the Congress, its organization and course, as well as the media campaign that accompanied all these events. The analysis of the selected source material, which consists of the press, diaries, documents of the Security Service and printed documents relating to the Congress, allows us to reconstruct both the goals and means of propaganda used to present the party's policy and the situation of Poland in the context of the Congress's deliberations. After comparing the activities carried out by the party with the difficult economic situation in the country, the actual state of which was carefully concealed by propaganda activities, we are able to understand the need to undertake propaganda activities around the eighth Congress on such a large scale. As a result of the analysis of the source database, it can be concluded that the main goal of the large-scale propaganda campaign was the desire to hide the actual state of affairs in the country. The future of Edward Gierek's team and himself depended on the results of the propaganda activities undertaken. Once again, it turned out that propaganda was such an effective tool in the hands of the authorities that its appropriate use allowed for the creation of a completely false image of the state for a short while. However, in the long run, this turned out to be insufficient and did not stop the growing social dissatisfaction with the economic and social situation in Poland.

Słowa kluczowe PL
PZPR
VIII Zjazd
Edward Gierek
propaganda
Inny tytuł
The eighth PZPR Congress (11–15 II 1980) and its media image.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2023-10-04
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty