Licencja
Postrzeganie umiejętności matematycznych przez dziewczynki i chłopców w edukacji wczesnoszkolnej i ich znaczenia w codziennym życiu
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca magisterska jest próbą ukazania sposobu postrzegania przez dziewczynki i chłopców umiejętności matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej oraz jakie przypisują im znaczenie odnoszące się do codziennego życia. Celem pracy jest pokazanie, czy istnieją różnice w odbiorze u dzieci umiejętności i zdolności matematycznych w zależności od płci i innych czynników wpływających na obraz matematyki w oczach uczniów w młodszym wieku szkolnym. W części teoretycznej pracy omówiono zagadnienia związane z rozwojem poznawczym dzieci. Przeanalizowano także literaturę dotyczącą stereotypów płciowych w kontekście nauki matematyki oraz ich potencjalnego wpływu na postrzeganie przez dziewczynki i chłopców własnych zdolności nabywanych podczas nauki treści matematycznych w klasach 1- 3 szkoły podstawowej. W pracy uwzględniono także znaczenie kompetencji matematycznych w życiu codziennym, pokazując, jak matematyka wspiera całościowy rozwój dziecka. Wspiera i rozwija umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. Część badawcza pracy opiera się na badaniach empirycznych, które obejmowały wywiady z uczniami klas drugich i trzecich dwóch wybranych niepublicznych szkół podstawowych w Warszawie. Wyniki badań wykazały, że zarówno dziewczynki, jak i chłopcy wykazują podobne zdolności matematyczne, jednak samoocena tych zdolności u dziewczynek była często niższa, co mogło wynikać z wpływu stereotypów oraz oczekiwań wobec nich. Wnioski z pracy sugerują, że kluczowym elementem wspierania rozwoju matematycznego u dzieci jest wczesne budowanie pozytywnych postaw wobec matematyki -niekierowanie się stereotypami płciowymi oraz tworzenie środowiska, które zachęca zarówno dziewczynki, jak i chłopców do rozwijania swoich umiejętności matematycznych. Praca podkreśla także znaczenie roli nauczycieli i rodziców w kształtowaniu motywacji dzieci do nauki matematyki oraz w ukazywaniu matematyki jako ważnej i przydatnej dziedziny w codziennym życiu.
Abstrakt (EN)
Goal of the following master's thesis is to show how girls and boys perceive mathematical skills in early school education and what significance they attribute to them in everyday life. The aim of the thesis is to show whether there are differences in the perception of mathematical skills and abilities in children depending on gender and other factors influencing the image of mathematics in the eyes of students at younger school age. The theoretical part of the thesis discusses issues related to children's cognitive development. The literature on gender stereotypes in the context of learning mathematics and their potential impact on girls' and boys' perception of their own abilities acquired during learning mathematical content in grades 1-3 of primary school was also analyzed. The thesis also takes into account the importance of mathematical competences in everyday life, showing how mathematics supports the overall development of a child. It supports and develops the skills of logical thinking, problem-solving and decision-making. The research part of the thesis is based on empirical research, which included interviews with students in the second and third grades of two selected non-public primary schools in Warsaw. The results of the study showed that both girls and boys show similar mathematical abilities, but the self-assessment of these abilities in girls was often lower, which could be due to the influence of stereotypes and expectations towards them. The conclusions of the study suggest that the key element of supporting mathematical development in children is the early development of positive attitudes towards mathematics - not being guided by gender stereotypes and creating an environment that encourages both girls and boys to develop their mathematical skills. The study also emphasizes the importance of the role of teachers and parents in shaping children's motivation to learn mathematics and in presenting mathematics as an important and useful field in everyday life.