License
Komunikacja Marek Alkoholi: Studium Przypadku Reklamy Piwa Żywiec i Wódki Wyborowa
Abstract (PL)
Praca pt. „Komunikacja Marek Alkoholi: Studium Przypadku Reklamy Piwa Żywiec i Alkoholu Wyborowa” zajmuje się tematyką komunikacji marek z branży alkoholowej z uwzględnieniem modeli spożywania alkoholu przez Polaków oraz przepisów prawnych dotyczących zagadnienia promocji i reklamy tej używki. Za hipotezę badawczą przyjęto: Pomimo ograniczeń prawnych przedsiębiorstwa alkoholowe są w stanie prowadzić efektywną komunikację. Problemem głównym poruszonym w niniejszej pracy jest to: Czy marki prowadzą efektywną promocję, będącą jednocześnie zgodną z zasadami w „UWTiPA”? Praca skupia się na analizie komunikacji dwóch marek alkoholi Żywiec oraz Wyborowa, po okresie pandemii Covid-19 (po 2020 roku), gdyż te zagadnienia są zgodne z głównym celem pracy. Część teoretyczna pracy została napisana w oparciu o raporty branżowe, statystyki oficjalnych organizacji oraz Ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Do celów badawczych posłużono się pytaniami pomocniczymi do analizy stworzonymi przez autorkę pracy oraz kwestionariuszem ankiety zawierającym 17 pytań. W oparciu o badania wykazano, że pomimo ograniczeń prawnych oraz konieczności dostosowania komunikacji do charakterystyki spożywania alkoholu przez grupę docelową, marki prowadzą efektywną promocję. Ze względu jednak na specyfikę branży marki, by zapaść w świadomości klientów muszą stosować innowacyjne techniki i narzędzia komunikacyjne m.in. wydarzenia czy angażujące zmiany w opakowaniach.
Abstract (EN)
The work titled Communication of Alcohol Brands: A Case Study of Żywiec Beer and Wyborowa Alcohol Advertising deals with the topic of brand communication in the alcohol industry, considering alcohol consumption models among Poles and the legal regulations regarding the promotion and advertising of this substance. The research hypothesis adopted is: Despite legal restrictions, alcohol companies are able to conduct effective communication. The main problem addressed in this paper is: Do brands conduct effective promotion while complying with the principles of the Act on Upbringing in Sobriety and Counteracting Alcoholism? The work focuses on the analysis of the communication of two alcohol brands, Żywiec and Wyborowa, after the COVID-19 pandemic period (post-2020), as these issues align with the main aim of the paper. The theoretical part of the work is based on industry reports, statistics from official organizations, and the Act on Upbringing in Sobriety and Counteracting Alcoholism. For research purposes, auxiliary questions for analysis created by the author and a questionnaire containing 17 questions were used. Based on the research, it was shown that despite legal restrictions and the need to adapt communication to the alcohol consumption characteristics of the target group, brands conduct effective promotion. However, due to the specificity of the industry, brands must use innovative techniques and communication tools, such as events or engaging changes in packaging, to make a lasting impression on customers.