Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

„Posłuchaj o tym, czego nie chcesz doświadczyć”. Fenomen podcastów true crime w Polsce

Autor
Wyszczelska, Adrianna
Promotor
Pawelec, Radosław
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca poświęcona jest fenomenowi podcastów true crime w Polsce. Jej celem jest nakreślenie obrazu współczesnego rynku podcastów true crime w kraju, uwzględniającego charakterystykę podcasterów, publikowanych przez nich treści, działań, poprzez które je promują, oraz ich odbiorców, a także przedstawienie historii polskich i zagranicznych utworów o prawdziwych przestępstwach oraz opisanie rozwoju podcastingu w kraju i na świecie. W pracy przedstawiono definicje publikacji true crime oraz ich historię: od XVI-wiecznych pieśni ludowych o sensacyjnych zbrodniach po współczesne podcasty poświęcone życiu sprawców i ich ofiar. Wyjaśniono, czym są podcasty i jak rozwijało się zjawisko podcastingu, wskazując na kluczowe wydarzenia i narzędzia. Zaprezentowano dane dotyczące słuchalności podcastów w kraju i na świecie, przedstawiając sylwetkę ich polskiego słuchacza. Poprzez zestawienie najpopularniejszych podcasterów true crime w kraju przeanalizowano ich zaangażowanie w działalność twórczą, aktywność w mediach społecznościowych i udział w dodatkowych projektach. W szczegółowej analizie wybranych podcastów true crime zbadano sposoby, w jakie budują swoje przekazy, zwracając uwagę na podobieństwa, a także różnice, które mogą wpływać na popularność twórców. W ostatnich latach w sieci pojawia się coraz więcej podcastów o prawdziwych przestępstwach. Rośnie też liczba podcasterów true crime, a zainteresowanie ich twórczością wskazuje na to, że materiałów poświęconych zbrodniarzom i zbrodniom słucha coraz więcej osób, a część z nich zapoznaje się z nimi z większą częstotliwością. Przekazy true crime od wieków budziły społeczne zainteresowanie, a forma podcastu – dostępnego o każdej porze, z niemal każdego urządzenia – umożliwia odbiorcom zapoznawanie się z historiami nawet w trakcie wykonywania obowiązków. Branża rozwija się również dzięki zaangażowaniu podcasterów w promowanie swojej twórczości, zarówno w mediach społecznościowych, jak i poprzez udział w dodatkowych projektach i wydarzeniach. Najpopularniejsi twórcy dążą do profesjonalizacji działań, angażując w powstawanie podcastów inne osoby, powołując się na liczne źródła, a przede wszystkim tworząc materiały obfite w szczegółowe opisy brutalnych zdarzeń oraz efekty specjalne i ścieżki dźwiękowe budzące nastrój grozy. Za sukcesem podcasterów stoją słuchacze, których setki tysięcy subskrybują kanały ulubionych twórców na platformie YouTube, a dziesiątki tysięcy gromadzą się na dedykowanych im grupach w serwisie Facebook.

Abstrakt (EN)

The thesis is devoted to the phenomenon of true crime podcasts in Poland. Its purpose is to depict the state of the contemporary true crime podcast market in the country, taking into account the characteristics of podcasters, the content they publish, the activities through which they promote it, and their audiences, as well as to present the history of Polish and foreign true crime publications and describe the development of podcasting in the country and around the world. The thesis presents definitions of true crime publications and their history: from 16th-century folk songs about sensational crimes to contemporary podcasts about offenders’ and victims’ lives. The author explained what podcasts are and how the podcasting phenomenon developed, pointing out key events and tools. Data on podcast listening in the country and worldwide was also presented, providing a profile of Polish listeners. By compiling the country's most popular true crime podcasters, the author analyzed their involvement in creative activities, social media activity, and participation in additional projects. In an in-depth analysis of selected true crime podcasts author examined how they build their messages, pointing out similarities as well as differences that may affect the creators’ popularity. In recent years, more and more true crime podcasts have been appearing online. The number of true crime podcasters is also increasing, and the interest in their work indicates that content about criminals and crimes is being listened to by more and more people, some of whom are listening to it with greater frequency. True crime works have been generating public interest for centuries, and the podcast format – accessible anytime, on almost any device – allows listeners to listen to the stories even while doing their chores. The industry is also growing due to podcasters’ commitment to promoting their work, both on social media and through participation in additional projects and events. The most popular creators aim to professionalize their actions by involving others in the creation of their podcasts, citing numerous sources and, above all, creating content loaded with detailed descriptions of violent events, special effects, and soundtracks that create a sense of horror. Behind the success of podcasters, there are listeners, hundreds of thousands of whom subscribe to the channels of their favorite creators on the YouTube platform, and tens of thousands who gather on dedicated Facebook groups.

Słowa kluczowe PL
podcast
podcasting
podcaster
rynek podcastów
true crime
Inny tytuł
“Listen About What You Don't Want to Experience”. The Phenomenon of True Crime Podcasts in Poland
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-12
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty