Licencja
Wpływ chińskiej polityki reform i otwarcia na życie niskich warstw społecznych (diceng) na podstawie wybranych filmów Jia Zhangke
Abstrakt (PL)
Jia Zhangke jest jednym z najsławniejszych przedstawicieli szóstej generacji reżyserów w Chinach. Jego filmy poruszają takie kwestie, jak wpływ przemian społecznych na życie zwykłych ludzi czy nierówności między warstwami społecznymi w Chińskiej Republice Ludowej (ChRL). Głównym zagadnieniem poruszonym w pracy jest sposób, w jaki Jia Zhangke w swoich filmach pt. Sānxiá hǎorén, Wúyòng oraz Shānhé gùrén przedstawia problemy chińskich niskich warstw społecznych dǐcéng, w odniesieniu do reszty społeczeństwa. Trudności, z jakimi mierzą się przedstawiciele dǐcéng, niejednokrotnie są konsekwencją wprowadzenia polityki reform i otwarcia w ChRL na przełomie lat 70. i 80. Ich codziennością jest nienormowany czas pracy, dyskryminacja i praca w warunkach bezpośrednio zagrażającym życiu i zdrowiu. Każdy dzień jest dla nich walką o zapewnienie bytu sobie i swoim rodzinom. Jia w swoich filmach zwraca uwagę na tę najniższą, często pomijaną i niezauważaną warstwę społeczeństwa chińskiego, bez której nie byłby możliwy współczesny rozwój gospodarki chińskiej. Przyjętą metodą badawczą jest szczegółowa analiza porównawcza wybranych filmów, a także dostępnych źródeł naukowych oraz innych publikacji dotyczących twórczości Jia Zhangke.
Abstrakt (EN)
Jia Zhangke is one of the most famous representatives of the sixth generation filmmakers in China. His movies address issues such as the impact of social changes on lives of ordinary people and inequality between social strata in the People's Republic of China (PRC). The main issue addressed in the thesis is how Jia Zhangke, in his movies Sānxiá hǎorén, Wúyòng and Shānhé gùrén, depicts the problems of China's low social strata dǐcéng, with regard to the rest of society. The difficulties faced by the dǐcéng are often a consequence of the introduction of reform and opening up policies in the PRC at the turn of 1970s and 1980s. Their daily life includes irregular working hours, discrimination and working in conditions that directly pose a threat to life and health. Every day is a struggle for them to provide for themselves and their families. In his movies, Jia draws attention to this lowest, often overlooked and unnoticed Chinese social stratum, without which the modern development of the Chinese economy would not be possible. The adopted research method is a thorough comparative analysis of selected movies, as well as of available scholarly sources and other publications on Jia Zhangke's work.