Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.

Informacja jako autonomiczny czynnik wpływu w przestrzeni publicznej. Studium władztwa informacyjnego

Autor
Rogala-Lewicki, Adam
Promotor
Rydlewski, Grzegorz
Data publikacji
2013-09-23
Abstrakt (PL)

Praca ma charakter interdyscyplinarnej analizy relacji na linii władza – informacja i ukazuje kanały przepływu informacji w przestrzeni publicznej. Główna hipoteza zamyka się w ocenie, iż istnieje dostatecznie dużo przesłanek uzasadniających supozycję o występowaniu zjawiska władztwa informacyjnego, którego podstawą jest potencjał tkwiący w informacji, po pierwsze – jako źródła wiedzy o zdarzeniach i procesach, po drugie – źródła ocen wizerunkowych; po trzecie – źródła nadawania znaczeń określonym faktom, po czwarte – podstawy kształtowania określonych zachowań politycznych. Wraz z nowymi uwarunkowaniami nastąpiło odejście od klasycznie rozumianych form zinstytucjonalizowanego rządzenia na rzecz wielozależnościowych struktur cywilizacyjnych. Zdigitalizowani obywatele mogą dysponować większą siłą wpływu na ostateczny scenariusz cywilizacyjny niż ośrodki władzy. Jednocześnie dokonało się przekształcenie dotychczasowej przestrzeni społecznej w elektroniczną przestrzeń sieciową, a w konsekwencji przejście od representative democracy do information democracy. Prawa sfery informacyjnej i technologicznej (opisywane przez informatykę, cybernetykę) zostały zintegrowane z prawami rządzącymi relacjami społecznymi. Relewantna okazuje się być siła natężenia zmian w następujących przestrzeniach: (a) w wolumenie ilości informacji, (b) w szybkości i częstotliwości dokonywania transferów, (c) w odległościach między sferą władzy a sferą obywatelską, (d) w wykorzystywaniu metod przekazu, (e) w zakresie przekształceń sygnału z analogowego na cyfrowy, (f) wynikających z powszechności sieci, (g) w gromadzeniu (metodami jawnymi i niejawnymi) informacji, (h) w udostępnianiu informacji, (i) na poziomie wymiany informacji, (j) na poziomie współzależności (multidependency), (k) w zakresie podejścia do zarządzania informacją, (l) prawnych, w tym ustawodawstwa gwarantującego dostęp do informacji publicznej, możliwości ponownego jej wykorzystania i transparentności (open state, open data, open government, re-use), (m) prawnych w zakresie metod pozyskiwania informacji kolidujących z normami demokratycznymi, (n) prawnych w zakresie informatyzowania usług publicznych (np. e-goverment, e-voting), (o) w zakresie wielkości środków finansowych przeznaczanych na infrastrukturę informacyjną, (p) w zakresie edukacji, w tym biegłości informacyjnej (information literacy), (r) w sferze partycypacji społecznej (social engagement), (s) w zakresie podejścia do siebie podmiotów relacji. Pierwszy rozdział jest poświęcony konceptualizacji problemów badawczych i zawiera przybliżenia definicyjne najważniejszych komponentów terminologicznych. Drugi rozdział stanowi przegląd wybranych ujęć badawczych relacji między informacją i władzą. Trzeci rozdział definiuje nowe uwarunkowania informacyjne widziane z perspektywy obywatela. Czwarty rozdział koncentruje uwagę na przepływach informacyjnych z perspektywy podmiotów władzy. Piąty rozdział ma charakter empirycznego wsparcia dla całej analizy. Szósty rozdział jest formą podsumowania wywodu i zawiera opis elementów relewantnych z punktu widzenia występowania oraz nasilania się efektu władztwa informacyjnego, którego zrozumienie wymaga uruchomienia abstrakcyjnego myślenia. Władztwo informacyjne nie ma jednego źródła pochodzenia, centralnego ośrodka, endogennego rdzenia. Jest hybrydą wszystkiego, współtworząc inteligentny, szybko uczący się i dostosowujący system (smart system). System metainformacyjny i eksploatujący wszystkie zasoby. System korelacyjny, ekspansywny, inkluzywny, chłonny, symultaniczny, wreszcie niewyczerpywalny. Work is an interdisciplinary analysis of the relations between the public authorities and information and shows the flow of information in the public sphere. The main hypothesis is integrated in the assessment that there is sufficient evidence to justify the occurrence of the phenomenon of the power of information, which is based on the potential of information, first - as a source of knowledge about occurrences and processes, secondly - the source of opinions about images, third – the source of assigning meanings to specified facts, fourth - the basis to develop particular political behavior. Within the new circumstances the classically understood forms of institutional governance structures have to be replaced with the multidimensional civilization structures. Digital citizens could have more influential power on the final civilization scenario than traditional centers of power. At the same time the transition from the existing social sphere into the electronic web-space sphere occurred and, consequently the transition from representative democracy to information democracy. The laws that describes sphere of information and technology (govern by information technology, cybernetics) have been integrated into the laws that govern social relations. Relevant is the force of intensity of changes in the following areas: (a) the volume of information, (b) the speed and frequency of transfers, (c) the distance between the civil sphere and the sphere of public authorities, (d) methods of communication, (e) transformation of the signal from analog to digital, (f) commonness of network, (g) the collection of (with open and secret methods) information, (h) providing information, (i) exchange of information, (j) at the level of multidependency, (k) in the approach to information management, (l) legal, including legislation ensuring access to public information, re-use information and transparency (open state, open government), (m) legal methods of obtaining information that interfere with democratic standards, (n) legal, including legislation of computerizing public services (e-goverment, e-voting), (o) the amount of funds allocated in information infrastructure, (p) the level of education (information literacy), (r) the sphere of social participation and engagement, (s) in terms of the approach to relationship. The first chapter is devoted to the conceptualization of research problems and provides definitions of the key terminology components. The second chapter provides an overview of selected research approaches to the relationship between information and power. The third section defines new conditions of information seen from the perspective of the citizen. The fourth chapter concentrates on the flow of information from the perspective of government entities. The fifth section is empirical support for the entire analysis. The sixth chapter is a summary of work and includes the relevant components revealing the occurrence of intensifying effect of the power of information, which understanding requires the implementation of abstract thinking. There is no single source, or the main center, or the endogenous core of power of information effect. It is a hybrid of all, creating a smart, intelligent, fast learning and adapting system. The metainformational and exploiting all resources system. The correlative, expansive, inclusive, receptive, simultaneous, and finally inexhaustible system.

Słowa kluczowe PL
partycypacja
multiwymiarowość
cyberprzestrzeń
władza
informacja
Data obrony
2013-10-02
Licencja otwartego dostępu
Dozwolony użytek