Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

POZAPŁACOWE WSPARCIE SOCJALNE DLA PRACOWNIKÓW PRZEZ PRACODAWCÓW

Autor
Domańska, Aleksandra
Promotor
Szczepańska, Magdalena
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W dzisiejszym konkurencyjnym świecie biznesu świadczenia pracownicze stają się coraz ważniejsze dla zadowolenia i zatrzymania pracowników. Świadczenia pracownicze to dodatkowe benefity zapewniane przez pracodawcę pracownikom, oprócz wynagrodzenia. Mogą one obejmować karnety sportowe, programy emerytalne, darmową opiekę medyczną, różne formy ubezpieczeń, szkolenia i rozwój, elastyczne godziny pracy, a nawet darmowe posiłki. Celem pracy było zbadanie dopasowania systemów wsparcia dla pracowników w polskich firmach oraz czy pracownicy chętnie korzystają z przysługujących im benefitów pozapłacowych. Z przeprowadzonych badań wynika, że w Polsce obszar benefitów pracowniczych jest wciąż w fazie rozwoju, szczególnie wśród małych i średnich firm, a większe znaczenie ma wysokość wynagrodzenia, niż nagrody pozapłacowe. Za najatrakcyjniejsze benefity badana grupa respondentów uważa samochód służbowy, dopłaty do studiów, kursów i kształcenia pracowników, dodatkowe ubezpieczenie oraz pakiet medyczny. Najmniej atrakcyjne są natomiast akcje lub obligacje firmy, telefon komórkowy oraz bony towarowe i paczki świąteczne. Większość badanych jest zdania, że są one przydatne, ale pomimo dostępu nie korzystają z niektórych benefitów, ponieważ muszą do nich dopłacać, nie mają czasu, albo nie wykazują zainteresowania. Według największej liczny respondentów oferta benefitów jest nietrakcyjna w porównaniu do innych firm w tej samej branży. Wszystko to sprowadza się do tego, że najprawdopodobniej oferta benefitów nie jest dobrana do indywidualnych potrzeb pracowników.

Abstrakt (EN)

In today's competitive business world, employee benefits are becoming increasingly important to employee satisfaction and retention. Employee benefits are additional benefits provided by an employer to employees in addition to salary. These may include sports memberships, pension programs, free medical care, various forms of insurance, training and development, flexible working hours and even free meals. The aim of the work was to examine the matching of support systems for employees in Polish companies and whether employees willingly use their non-wage benefits. The research shows that in Poland the area of ​​employee benefits is still in the development phase, especially among small and medium-sized companies, and the amount of remuneration is more important than non-wage rewards. The surveyed group of respondents considers the most attractive benefits to be a company car, subsidies for studies, courses and employee training, additional insurance and a medical package. The least attractive are company shares or bonds, a mobile phone, gift certificates and Christmas packages. Most respondents believe that they are useful, but despite having access, they do not use some of the benefits because they have to pay extra for them, they do not have time or they are not interested. According to the largest number of respondents, the benefits offer is unattractive compared to other companies in the same industry. It all comes down to the fact that the benefits offer is most likely not tailored to the individual needs of employees.

Słowa kluczowe PL
benefit
pracownik
wsparcie socjalne
pozapłacowy system wynagrodzeń
Inny tytuł
NON-PAYARD SOCIAL SUPPORT FOR EMPLOYEES BY EMPLOYERS
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-27
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty