Licencja
Przedsiębiorczość akademicka w kształceniu uniwersyteckim w Polsce
Abstrakt (PL)
W dzisiejszych czasach świat oparty jest na wiedzy, innowacjach i ciągłym rozwoju technologicznym. Idea otwartej edukacji przyśpiesza wzrost ilości patentów, a komercjalizacja wiedzy naukowej wprowadza nowoczesne rozwiązania usprawniające codzienne funkcjonowanie. Uczelnie podejmują działania mające na celu rozwój i kształtowanie przedsiębiorczości akademickiej. Odbywa się to poprzez podmioty podlegające pod szkoły wyższe i razem z nimi współpracujące. Obecnie uzyskiwanie umiejętności praktycznych poza standardowym kształceniem akademickim jest pożądane na rynku pracy, dlatego też wszelkie powiązania na linii uczelnia - biznes stanowią szansę na udoskonalanie ścieżek kariery edukacyjnej i zawodowej studentów. Społeczność akademicka może rozpoczynać własną działalność przedsiębiorczą już w murach uczelni, tworząc przykładowo własne firmy odpryskowe. Celem pracy jest wskazanie, jaką rolę pełni rozwijanie przedsiębiorczości akademickiej w kształceniu uniwersyteckim oraz na jakie sposoby i w ramach jakich podmiotów jest ona realizowana. Na potrzeby pracy przeprowadzono badania empiryczne wybranych uczelni w Polsce oraz podmiotów z nimi powiązanych polegające na analizie instytucji z perspektywy stron internetowych. Wskazano obszary działalności podmiotów oraz ich powiązania z parkami technologicznymi.
Abstrakt (EN)
Nowadays, the world is based on knowledge, innovation and constant technological development. The idea of open education accelerates the increase in the number of patents, and the commercialization of scientific knowledge introduces modern solutions that improve everyday functioning. Universities undertake activities aimed at developing and shaping academic entrepreneurship. This is done through entities reporting to universities and cooperating with them. Currently, acquiring practical skills beyond standard academic education is desirable on the labor market, therefore all university-business connections constitute an opportunity to improve students' educational and professional career paths. The academic community can start its own entrepreneurial activity within the walls of the university, for example by creating its own spin-off companies. The aim of the work is to indicate what role the development of academic entrepreneurship plays in university education and in what ways and within what entities it is implemented. For the purposes of the work, empirical research was carried out on selected universities in Poland and entities associated with them, consisting in the analysis of institutions from the perspective of websites. The entities' areas of activity and their connections with technology parks were indicated.