Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

The effect of language anxiety on foreign language class performance of students with dyslexia

Autor
Czerniak, Luiza
Promotor
Nijakowska, Joanna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Wiele dzieci uczęszczających na zajęcia z drugiego języka nieustannie napotyka przeszkody związane z ich zdiagnozowanymi lub jeszcze niezdiagnozowanymi trudnościami w uczeniu się. W większości przypadków wywołuje to niepokój i ma wpływ na rozwój językowy. Celem niniejszej pracy jest pomoc w zrozumieniu wpływu lęku językowego na wyniki w nauce języków obcych uczniów z dysleksją. Dysleksja jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych zaburzeń uczenia się. Może różnić się znacznie pod względem nasilenia i sposobu, w jaki objawia się u poszczególnych osób. Wczesne wykrycie i interwencja mogą pomóc osobom z dysleksją opracować strategie pokonywania przeszkód i osiągania sukcesów akademickich i osobistych. Dysleksja może powodować problemy w szkole, takie jak niemożność czytania, niemożność zrozumienia pisemnych instrukcji lub niemożność pisemnych instrukcji lub niezdolność do osiągania dobrych wyników w testach. Problemy te mogą powodować poczucie frustracji, nieadekwatności i niskiej samooceny, co może prowadzić do niepokoju. Autor przeprowadził ankietę online przy użyciu Google Forms. Każdy uczestnik otrzymał link do strony z ankietą po wyrażeniu zgody na udział. Uczestnicy byli rekrutowani za pośrednictwem platform mediów społecznościowych, ale również poprzez technikę “snowball”. Badanie ankietowe zawiera pytania demograficzne, ale także pytania wykorzystujące sześciopunktową skalę Likerta do pomiaru objawów lękowych uczestników w odniesieniu do ich wyników na lekcjach języka obcego. Wyniki badania pokazują, że nie ma znaczących różnic w lęku u uczniów z dysleksją w porównaniu z uczniami bez dysleksji, co oznacza, że stres szkolny może wpływać na wszystkich uczniów i powodować inne problemy ze zdrowiem psychicznym. Każdy uczestnik doświadczył co najmniej jednego objawu lęku podczas zajęć z języka obcego, co wskazuje, że lęk jest bardzo powszechny. Wyniki badania wskazują na wysoką częstość występowania lęku na lekcjach języków obcych. W tej sytuacji należy wdrożyć różne praktyki szkolne, takie jak: tworzenie środowiska, w którym uczniowie czują się bezpiecznie, aby podejmować ryzyko i popełniać błędy bez obawy przed oceną, zapewnianie uczniom regularnych możliwości ćwiczenia umiejętności mówienia i słuchania we wspierającym środowisku, budowanie pewności siebie i oferowanie wsparcia. Przyszłe badania można rozszerzyć w obszarze wpływu lęku na uczniów na kilka sposobów, w tym na badania nad tym, jak skutecznie radzić sobie z wyzwaniami, które utrudniają pracę uczniów podczas ich edukacji.

Abstrakt (EN)

Many children attending second language classes constantly meet obstacles connected to their diagnosed or not yet diagnosed learning difficulties. Most of the time it brings anxiety and has an impact on language development. The aim of this paper is to help understand the effect of language anxiety on foreign language class performance of students with dyslexia. Dyslexia is one of the most prevalent learning disabilities. It can vary greatly in severity and in how it shows itself from person to person. Early detection and intervention can help people with dyslexia develop strategies to overcome obstacles and achieve academic and personal success. Dyslexia can cause problems in school, such as not being able to complete reading assignments, not being able to understand written instructions, or not being able to do well on tests. These problems can cause you to feel frustrated, inadequate, and low in yourself, which can lead to anxiety. The researcher conducted an online questionnaire using Google Forms. Each participant received a link to the survey page after consenting to participate. Participants were recruited via social media platforms but also through a snowball technique. The survey study provided by the author includes demographic questions but also questions using a six point Likert scale to measure the anxiety symptoms of participants in relation to their performance in foreign language classes. The results of the study show that there are no meaningful differences in anxiety in Students with dyslexia compared to students without dyslexia which means that the stress of school can affect all students and cause other mental health problems. Every participant experienced at least one anxiety symptom during their foreign language classes, which indicates that anxiety is very common. The results of the study indicate that there is a high incidence of anxiety in foreign language classes. In this situation different school practices should be implemented, such as: creating an environment where students feel safe to take risks and make mistakes without fear of judgement, providing students with regular opportunities to practise their speaking and listening skills in a supportive environment, building confidence and offering support. Future research can be extended in area about the influence of anxiety on students in several ways, including research on how to effectively deal with the challenges that hinder students' work during their education.

Słowa kluczowe PL
dysleksja
język obcy
lęk językowy
specjalne potrzeby edukacyjne
Inny tytuł
Wpływ lęku językowego na wyniki w nauce języka obcego uczniów z dysleksją
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-28
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty