Licencja
Czytelnictwo polskich esperantystów – badanie jakościowe
Abstrakt (PL)
Praca ta jest ma na celu zbadanie zwyczajów czytelniczych polskich esperantystów. Esperanto to język sztuczny stworzony i promowany przez Ludwika Zamenhofa jako propozycja języka międzynarodowego, łatwego w nauce i nie powiązanego z żadną istniejącą nacją. Autorka przeprowadziła badanie jakościowe polegające na serii wywiadów częściowo ustrukturyzowanych w których pytała polskich esperantystów ochotników o ich preferencje czytelnicze oraz stosunek do kultury. Pierwszy rozdział zawiera informacje na temat czytelnictwa streszczenie i omówienie wcześniejszego badania Pawła Fischera-Kotowskiego na podobny temat. Drugi rozdział streszcza historię języka esperanto, biografie jego twórcy, Ludwika Zamenhofa oraz ruchu powstałego z jego inicjatywy. Trzeci rozdział to podsumowanie badania własnego. Esperantyści okazali się być ogromnie oczytani i znać wiele języków. Lubią podejmować wyzwania i poszerzać swoje horyzonty myślowe. Chętnie czytają literaturę klasyczną. Większość samodzielnie pisze książki oraz artykuły prasowe oraz uczestniczy w kulturze esperanckiej na inne sposoby. Język i kultura esperancka dają sobie radę w erze Internetu, nie zwiększając ani nie zmniejszając swojej liczebności i zasięgu.
Abstrakt (EN)
This work aims to examine the reading habits of Polish Esperantists. Esperanto is an artificial language created and promoted by Ludwik Zamenhof as a proposal for an international language, easy to learn and not related to any existing nation. The author conducted a qualitative study consisting of a series of semi-structured interviews in which she asked Polish Esperantist volunteers about their reading preferences and attitude to culture. The first chapter contains information on reading, a summary and discussion of Paweł Fischer-Kotowski's earlier study on a similar topic. The second chapter summarizes the history of the Esperanto language, the biographies of its creator, Ludwik Zamenhof, and the movement founded on his initiative. The third chapter is a summary of my own research. Esperantists turned out to be extremely well-read and knew many languages. They like to take on challenges and expand their thinking horizons. They enjoy reading classic literature. Most of them write books and press articles on their own and participate in Esperanto culture in other ways. The Esperanto language and culture survives in the Internet era, neither increasing nor decreasing in size and reach.