Licencja
Ciało w obozie. Kobiece doświadczenie lagrowe we wspomnieniach K. Żywulskiej, „Przeżyłam Oświęcim”, P. Lewińskiej, „Oświęcim. Pogarda i triumf człowieka (Rzeczy przeżyte)”, W. Dobaczewskiej „Kobiety z Ravensbrück”
Abstrakt (PL)
Celem pracy jest zbadanie kobiecego doświadczenia lagrowego we wspomnieniach Pelagii Lewińskiej, Wandy Dobaczewskiej i Krystyny Żywulskiej za pomocą kategorii ciała. Podstawę metodologiczną badań stanowi ujęcie feministyczno-genderowe, które pozwala na wykorzystanie aparatu naukowego uwzględniającego płciowość doświadczenia. Pierwsza część rozprawy opisuje problematykę podmiotu kobiecego, etyki badań oraz poetyki wybranych wspomnień. Wprowadzona zostaje formuła „podmiotu synekdochicznego”, złożonego z fragmentów i szczegółów, która otwiera rozważania kolejnego rozdziału. W drugim fragmencie pracy rozważane są kolejno transformacje, zagrożenia i transgresje ciała kobiecego podmiotu lagrowego. Badanie tych procesów poprzedzone jest wprowadzeniem do filozofii Gabriela Marcela, którego myśl na temat relacji podmiot-ciało otwiera analityczną część rozprawy. Ostatni komponent zajmuje się strategiami przetrwania w obozie, do których należy siostrzeństwo oraz procesy uniwersalizacji, hierarchizacji i indywidualizacji. Opisywane są płciowe aspekty tychże kategorii, a także problemów „ocalenia” i imperatywu „dawania świadectwa”.
Abstrakt (EN)
The aim of this thesis is to examine the women's camp experience in memoires of Pelagia Lewińska, Wanda Dobaczewska and Krystyna Żywulska using the category of body. The methodological basis of my research is a feminist and gender approach, which allows the use of a scientific method that takes into account the gendered nature of experience. The first part of the dissertation describes the issues of the female subject, research ethics and the poetics of selected memoires. The formula of a synecdochic subject, composed of fragments and details, is introduced, which opens the thoughts of the next chapter. In the second part of the work, transformations, threats and transgressions of the body of the female camp subject are considered. The study of these processes is preceded by an introduction to the philosophy of Gabriel Marcel, whose thought on the subject-body relationship opens the analytical part of the dissertation. The last component describes survival strategies in the camp, which include sisterhood and the processes of universalization, hierarchization and individualization. The gender aspects of these categories are described, as well as the problems of salvation and the imperative of bearing testimony.