Licencja
Promoting motivation in the English classroom to enhance speaking skills of secondary school students
Abstrakt (PL)
Motywacja ma kluczowe znaczenie w procesie uczenia się i często jest postrzegana jako rozwiązanie dla negatywnych wyników i zachowań edukacyjnych. W nauce języków obcych motywacja jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie lub porażce i jest niezbędna do opanowania języka. Niniejsze badanie ma na celu zrozumienie związku między motywacją a rozwojem kompetencji mówienia wśród polskich uczniów szkół średnich, z wykorzystaniem zasad więzi, kompetencji i autonomii z teorii samostanowienia. Mówienie jest głównym celem osób uczących się języków obcych, które chcą poprawić swoje umiejętności. Motywacja służy jako czynnik afektywny, który napędza i kieruje zachowaniem uczniów w zwiększaniu ich umiejętności mówienia. Kiedy podstawowe potrzeby psychologiczne uczniów są zaspokojone, wykazują oni wewnętrzną motywację, zaangażowanie i ogólne dobre samopoczucie. Czynniki wpływające na chęć uczniów do uczestniczenia w zajęciach z mówienia w nauce języków obcych obejmują postrzeganie klimatu w klasie, autonomię w nauce, odczuwane kompetencje w mówieniu oraz pozytywne relacje nauczyciel-uczeń. Aby osiągnąć te cele, autor pracy przeprowadził ankietę i wywiad online wśród uczniów szkół średnich i nauczycieli. Uczniowie zostali zrekrutowani z jednej ze szkół publicznych w Polsce, natomiast nauczyciele za pośrednictwem platform mediów społecznościowych. Zarówno kwestionariusze, jak i wywiady zostały zaprojektowane przy użyciu teorii samostanowienia (SDT) jako ramy koncepcyjnej. Wyniki badania wskazują, że wspierające praktyki nauczania i podejście skoncentrowane na uczniu tworzą motywujące środowisko, które wzmacnia uczniów i zwiększa ich kompetencje w zakresie używania języka angielskiego do komunikacji. Podkreśla to znaczenie zaspokajania potrzeb uczniów szkół średnich za pomocą tych metod nauczania. Przyszłe badania powinny bezpośrednio łączyć nauczycieli i uczniów w tej samej klasie, zbierając dane w parach, aby dokładniej ocenić wpływ zaspokojenia potrzeb na motywację uczniów w rzeczywistych warunkach klasowych.
Abstrakt (EN)
Motivation is critical in the learning process and is often seen as a solution to negative educational outcomes and behaviours. In language learning, motivation is a key factor that determines success or failure and is essential for mastering a language. This study aims to understand the relationship between motivation and the development of oral competence among Polish secondary school students, using the principles of connectedness, competence, and autonomy from self-determination theory. Speaking is a primary focus for foreign language learners who are eager to improve their skills. Motivation serves as an affective factor that drives and guides students' behaviour in enhancing their speaking ability. When students' fundamental psychological needs are met, they tend to show intrinsic motivation, engagement, and overall well-being. Factors influencing students' willingness to participate in speaking activities in foreign language learning include perceptions of classroom climate, autonomy in learning, perceived competence in speaking, and positive teacher-student relationships. In order to achieve these objectives the researcher conducted a questionnaire and online interview among secondary school students and teachers. Students were recruited from one of the public schools in Poland. Teachers were recruited via social media platforms. Both questionnaires and interviews were designed using Self-Determination Theory (SDT) as its conceptual framework. The study's results indicate that supportive teaching practices and student-centred approaches create a motivating environment that empowers students and boosts their competence in using English for communication. This underscores the importance of addressing secondary students' needs through these teaching methods. Future research should directly link teachers and students in the same classroom, collecting paired data to more accurately assess the impact of need satisfaction on student motivation in real classroom settings.