Model działań strategicznych agencji public relations w Polsce w zakresie zarządzania kryzysowego

Autor
Szuba, Przemysław
Promotor
Tworzydło, Dariusz
Data publikacji
2022-12-05
Abstrakt (PL)

Wybór tematyki skupionej wokół zagadnień komunikacji kryzysowej oraz działalności agencji public relations wynika z zainteresowań badawczych autora, prowadzonych projektów o charakterze ilościowo-jakościowym w branży PR oraz doświadczeń zawodowych. Celem rozprawy jest analiza sposobu świadczenia usług zarządzania kryzysowego przez agencje PR wraz z próbą uchwycenia siły oddziaływania poszczególnych elementów (w tym m.in. zakresu oferty i stosowanych narzędzi), a także wydzielenia i opisania specjalizacji agencji oraz innych zmiennych różnicujących profil tych podmiotów w Polsce. Przedstawiony cel rozprawy można sklasyfikować w systematyce badań nad PR jako badania dotyczące profesji PR . Dodatkowo niniejsza praca badawcza ma na celu uwzględnić niemierzalny dotychczas aspekt przynależności agencji do organizacji branżowych w ujęciu całościowym, tzn. autor odwołuje się zarówno do zasobów istniejącego od 2001 roku ZFPR, jak i do nowo utworzonej organizacji – SAPR. Zrealizowany model badawczy dostarcza informacji o zakresie usług świadczonych przez agencje PR w Polsce, kulisach pracy tych podmiotów, a także pozwala uchwycić aktualne trendy w kryzysowym public relations. Całość badań jest próbą spojrzenia holistycznego na zagadnienia związane z komunikacją kryzysową od strony agencji PR.

Abstrakt (EN)

The selection of the subject focused on crisis communication, and the activities of the public relations agency result from the author's research interests, the conducted quantitative and qualitative projects in the PR industry, and professional experience. The dissertation aims to analyze the method of providing crisis management services by PR agencies. It is an attempt to capture the strength of the impact of individual elements (including, among others, the scope of the offer and the tools used). The thesis also aims at distinguishing and describing the specialization of agencies and other variables differentiating the profile of these entities in Poland. The presented purpose of the dissertation can be classified in the systematics review on PR as research on the PR profession . In addition, this research paper aims to consider the unmeasured so far aspect of the agency's membership in industry organizations in a holistic perspective. The author refers to the resources of The Polish Public Relations Consultancies Association (ZFPR), existing since 2001, and the newly created organization – The Association of Public Relations Agencies (SAPR). The completed research model provides information on the scope of services offered by PR agencies in Poland, the background of these entities' work, and captures current trends in crisis public relations. The entire study is an attempt to take a holistic view of issues related to crisis communication from the perspective of the PR agency.

Słowa kluczowe PL
triangulacja
kryzys wizerunkowy
przynależność do organizacji branżowych
praca w agencji PR
oferta usług agencji PR
badania ilościowe i jakościowe
zarządzanie kryzysowe
agencje public relations
Data obrony
2022-12-21
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty