Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wpływ popularności platform VOD na kreację okładek książek beletrystycznych – na przykładzie platformy Netflix

Autor
Gałecka, Julia
Promotor
Chamera-Nowak, Agnieszka
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca powstała w wyniku zainteresowania tematyką platform VOD i ich wpływu na rynek książki. Popularność platform VOD, a zwłaszcza Netflixa, stale rośnie. Fakt ten oddziałuje na kreację okładek książek beletrystycznych – coraz częściej wydawcy decydują się na okładki filmowe z kadrami ekranizacji, dodawane są znaczki informujące o produkcji Netflixa lub innych platform. Celem pracy było opisanie tego zjawiska, zbadanie wpływu okładek filmowych na wybory czytelników, określenie ich stosunku do tego zabiegu, wskazanie, czy okładka filmowa faktycznie skłania do zakupu książki. Do realizacji celów pracy zastosowano metodę bibliograficzną, analizę literatury przedmiotu oraz analizę zawartości treści. Przeprowadzono badanie biometryczne z wykorzystaniem okulografii i face-trackingu, aby zbadać reakcje badanych na okładki filmowe i sprawdzić, jakie ich elementy przyciągają wzrok odbiorców. Zastosowano również badanie za pomocą ankiety, której celem było zbadanie stosunku czytelników do okładek filmowych i tego, czy są one w stanie skłonić ich do zakupu. Okazuje się, że „netfliksyzacja” okładek książek jest na tyle istotnym zjawiskiem, że niektóre okładki filmowe są jedyną wersją okładki kojarzoną przez czytelników. Zwłaszcza, że czytelnicy są grupą chętnie korzystającą z platform VOD. To zjawisko szczególnie tożsame dla młodych osób, kobiet z pokolenia Z. Zamieszczony na okładce wizerunek znanego aktora, logo Netflixa na naklejce, kadr z popularnego serialu okazują się być kluczowe w przyciąganiu wzroku i zainteresowania potencjalnych czytelników. Zwłaszcza, że to właśnie obrazy, a szczególnie obrazy z ludzkimi twarzami wyrażającymi emocje, najbardziej przyciągają uwagę. Osoby, które widziały daną ekranizację, są też bardziej przychylne filmowym wersjom okładki. Netfliksyzacja okładek to zjawisko, które będzie tylko przybierało na sile wraz z dynamicznym rozwojem platform VOD, dlatego warto je obserwować i poddawać analizom i badaniom.

Abstrakt (EN)

This study was born out of an interest in the topic of VOD platforms and their impact on the book market. The popularity of VOD platforms, especially Netflix, is steadily growing. This fact affects the creation of fiction book covers – publishers increasingly opt for film covers with pictures from screen adaptations, labels indicating a Netflix or other platform production are added. The aim of this study was to describe this phenomenon, investigate the influence of film covers on readers’ choices, determine their attitude towards this practice, and assess whether a film cover actually encourages book purchases. The bibliographic method, analysis of the subject literature, and content analysis were used to achieve the study's objectives. A biometric study using eye-tracking and face-tracking was conducted to examine the subjects' reactions to film covers and identify which elements attract the viewers' gaze. Additionally, a survey was conducted to explore readers' attitudes towards film covers and their potential to encourage purchases. It turns out that the netflixization of book covers is a significant phenomenon, with some film covers being the only version recognized by readers. This trend is particularly prominent among young people, especially women from generation Z, who are frequent users of VOD platforms. The inclusion of a famous actor's image, a Netflix logo sticker, or a frame from a popular series on the cover proves to be crucial in attracting the attention and interest of potential readers. Visuals, especially those with human faces expressing emotions, are particularly effective in capturing attention. Individuals who have seen a given screen adaptation are also more favorable towards film versions of book covers. The netflixization of covers is a phenomenon that will only grow stronger with the dynamic development of VOD platforms, making it worth observing, analyzing, and studying.

Słowa kluczowe PL
rynek książki
beletrystyka
okładki książek
projektowanie okładek
platformy VOD
okładki filmowe
czytelnictwo
Inny tytuł
The impact of the popularity of VOD platforms on the creation of fiction book covers – on the example of the Netflix platform
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-11
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty