ArtykuƂ w czasopiƛmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Multi-level governance in local governments in the Federal Republic of Germany

Autor
Balcerek-Kosiarz, Marta
Data publikacji
2019
Abstrakt (PL)

Samorząd gminny w Niemczech, wykonując zadania publiczne w ramach multilevel governance, peƂni najwaĆŒniejszą rolę w ukƂadzie sieciowym. Jako organ paƄstwa inicjuje i zmienia formy koordynacji dziaƂaƄ zbiorowych. GƂównym problemem, jaki legƂ u podstaw artykuƂu jest uĆŒywanie siatki pojęciowej, występującej w zdekoncentrowanej strukturze administracji publicznej w krajach anglosaskich, do opisu multi-level governance w zdecentralizowanych formach administracji publicznej. Celem gƂównym artykuƂu jest zaprezentowanie w jaki sposĂłb koncepcja multi-level governance zostaƂa dostosowana do specyfiki niemieckiego samorządu gminnego oraz na czym polega jej istota. Celowi gƂównemu podporządkowano następujące pytania badawcze: Jaka jest rĂłĆŒnica w genezie governance w Niemczech w porĂłwnaniu do tradycji paƄstw anglosaskich? W jaki sposĂłb są realizowane zadania publiczne w ramach multi-level governance w Niemczech? Jakie są formy organizacyjno-prawne wykonywania zadaƄ publicznych? ArtykuƂ zostaƂ przygotowany wedƂug zaƂoĆŒeƄ nowego instytucjonalizmu. W celu zaprezentowania sposobĂłw wykonywania zadaƄ publicznych w koncepcji multi-level governance zastosowano metodę funkcjonalną, ktĂłra umoĆŒliwiƂa wyƂonienie tych zadaƄ, ktĂłre mogą być realizowano zarĂłwno przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i instytucje samorządu gospodarczego. UzupeƂniając rozwaĆŒania zastosowano rĂłwnieĆŒ metodę instytucjonalną pokazującą specyfikę wspóƂpracy samorządu gminnego z innymi podmiotami publicznoprawnymi i prywatnoprawnymi. Z badaƄ nad multi-level governance w Niemczech autorka wyciągnęƂa trzy wnioski, wokóƂ ktĂłrych powstaƂ artykuƂ. Po pierwsze, powstanie multi-level governance w Niemczech oparte jest na dziaƂaniach odgĂłrnych i następuje od kraju związkowego do gmin (top-down). Tworzenie ukƂadu sieciowego wynika wĂłwczas z przekonania wƂadz paƄstwowych o efektywniejszej realizacji zadaƄ publicznych opartej na wspóƂpracy z podmiotami prywatnymi, ktĂłrych dziaƂania moderowane są przez podmioty wƂadcze. Po drugie, wprowadzenie multi-level governance na poziomie lokalnym poprzedzone jest regional governance na szczeblu krajĂłw związkowych stanowiącą dostosowanie koncepcji governance do specyfiki paƄstwa federalnego. Po trzecie, multi-level governance zostaƂo wprowadzone w strukturę samorządu gminnego za poƛrednictwem specjalnego typu zadaƄ publicznych (Gemeinschaftsaufgaben).

Abstrakt (EN)

Performing public tasks as part of multi-level governance, municipal governments in Germany play the most vital role in the network system. As state bodies, they initiate and change the forms of coordination of collective actions. The main issue addressed in this paper is the use of a conceptual grid applied in the deconcentrated structure of public administration in Anglo-Saxon countries for the description of multilevel governance in decentralized forms of public administration. The main aim of this paper is to present how the concept of multi-level governance has been adapted to the specific character of German municipal government and what its essence is. The following research questions are asked to achieve the main aim: What is the difference in the genesis of governance in Germany in comparison to the tradition of Anglo-Saxon countries? How are public tasks performed within the framework of multi-level governance in Germany? What are the organizational and legal forms of performing public tasks? The paper was prepared following the assumptions of the new institutionalism. In order to present ways of performing public tasks in the concept of multi-level governance the functional method was used. This enabled the selection of those tasks that can be implemented by both local government units and self-governing business institutions. Additionally, the institutional method was used to show the specificity of cooperation between municipal governments and other public and private entities. The research on multi-level governance in Germany resulted in three conclusions providing the framework for this paper. Firstly, the emergence of multi-level governance in Germany has been based on top-down activities which occur between the federal states and municipalities. The creation of network systems results from the conviction of the state authorities that the implementation of public tasks is more effective in cooperation with private organizations which are moderated by regulatory entities. Secondly, before implementing multi-level governance on the local level, regional governance has been established at the level of the Lands, allowing the concept of governance to be adjusted to the specific requirements of a federal state. Thirdly, multi-level governance has been embedded in the structure of local government through a specific type of public task (Gemeinschaftsaufgaben).

SƂowa kluczowe PL
samorząd gminny
samorząd terytorialny
zadania publiczne samorządu gminnego
multi-level governance
zarządzania publiczne
governance
Dyscyplina PBN
nauki o polityce i administracji
Czasopismo
ƚRODKOWOEUROPEJSKIE STUDIA POLITYCZNE
Zeszyt
3
Strony od-do
29-44
ISSN
1731-7517
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty