Licencja
Zmienne konteksty biżuterii na przykładzie pierścionka z motywem złączonych dłoni ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Koninie
Abstrakt (PL)
Praca licencjacka dotyczy żeliwnego pierścionka z motywem złączonych dłoni ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Koninie. Ikonografię tego drobnego dzieła, datowanego na okres żałoby narodowej lat 1861–1863, można interpretować rozmaicie. Z jednej strony składają się na nią dość uniwersalne, powszechne pojawiające się w biżuterii motywy połączonych w uścisku dłoni oraz łańcucha; z drugiej strony ich wspólne zestawienie jest rozwiązaniem niezwykle rzadkim, a przez to domagającym się ich łącznej reinterpretacji w kontekście historycznym, jak i funkcjonalnym czy materiałowym. Brak ścisłych danych o proweniencji pierścionka umożliwia odczytanie jego formy w odniesieniu do rozmaitych tendencji aktualnych w XIX stuleciu, co stanowi wyzwanie metodologiczne w interpretacji podobnych dzieł. Analiza tego obiektu, wobec skąpych informacji faktograficznych, będzie musiała oprzeć się na ogólnych wnioskach wynikających z uwarunkowań historycznych, w jakich występowała polska biżuteria patriotyczna – grupa, w której najczęściej umieszcza się pierścionek, na co wskazywałyby jego cechy formalne. Bliższe przyjrzenie się im pozwoli na dostrzeżenie zarówno wpływów pochodzących z tradycji europejskiej, XIX-wiecznej i prawdopodobnie nawet wcześniejszej, a także pewnych poszlak mogących być dowodem na powstanie dzieła w specyficznym kontekście wydarzeń poprzedzających powstanie styczniowe.