Licencja
Wpływ wykorzystania wizerunku muzyków w kampaniach reklamowych na postawy i zachowania generacji Z.
Abstrakt (PL)
Praca ta analizuje efektywność kampanii z udziałem muzyków w kontekście Pokolenia Z. Za przedstawicieli generacji Z uznano osoby urodzone pomiędzy 1997, a 2012 rokiem. Celem głównym było stwierdzenie czy użycie wizerunku muzyka (lub muzyków) w reklamie może mieć pozytywny wpływ na odbiór marki poprzez pokolenie Z oraz jak taka kampania może wpływać na decyzje zakupowe tej grupy. Omówiono definicje marketingu, reklamy, kampanii reklamowych oraz ich funkcje i cele. Zdefiniowano także pojęcie celebrity marketingu, jego zalety oraz potencjalne zagrożenia oraz scharakteryzowano generację Z. Pokolenie Z przejawia znaczące różnice w konsumpcji mediów na tle populacji. Bardzo ważny dla tego pokolenia jest Internet. Licznie korzystają z różnych Social Mediów. Dużo mniejsza jest wśród nich konsumpcja telewizji. Przeprowadzone badanie ankietowe wskazuje na wysoką zapamiętywalność kampanii reklamowych z udziałem muzyków, a także pozytywny wpływ takich kampanii na odbiór marek. Dużo wyżej oceniono jednak realizację celów wizerunkowych niż sprzedażowych.
Abstrakt (EN)
This work analyzes the effectiveness of campaigns featuring musicians in the context of Generation Z. Representatives of Generation Z were considered to be those born between 1997 and 2012. The main objective was to determine whether the use of the image of a musician (or musicians) in advertising can have a positive impact on brand perception through Generation Z, and how such a campaign can influence the purchase decisions of this group. Definitions of marketing, advertising, advertising campaigns and their functions and goals were discussed. The concept of celebrity marketing, its advantages and potential risks are also defined, and Generation Z is characterized. Generation Z manifests significant differences in media consumption compared to the population. Very important for this generation is the Internet. They use various Social Media in large numbers. Television consumption is much lower among them. The survey conducted indicates a high memorability of advertising campaigns featuring musicians, as well as a positive impact of such campaigns on the perception of brands. However, the achievement of image goals was rated much higher than sales goals.