Licencja
Language learning strategies (LLS): Teenagers vs. adults aged 40+
Abstrakt (PL)
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, które strategie nauki języków obcych są najczęściej wybierane przez uczniów w zależności od ich wieku. Praca skupia się na porównaniu dwóch grup, młodzieży oraz dorosłych w wieku 40+. W części teoretycznej przedstawiono rolę i znaczenie przyswajania języka obcego. Ponadto wyjaśniono wpływ wieku osoby uczącej się na przyswajanie języka, omówiono także rezultaty badań dotyczących tego tematu. W dalszej części omówiono, czym jest strategia nauki oraz przedstawiono klasyfikację strategii nauki języków obcych. Następnie wyjaśniono pojęcie neurolingwistyki i tego czy ma ona wpływ na wybór strategii nauki języków obcych przez uczniów. Część praktyczna pracy opiera się na badaniu w formie kwestionariusza dotyczącego doświadczeń uczniów z nauką języka obcego i wybieranych przez nich strategii nauki. Wyniki badania pokazały, że dwie grupy wiekowe znacząco różnią się w wyborze strategii nauczania. Młodzież głównie wybiera naukę z użyciem technologii, immersję kulturową i ćwiczenie mówienia w języku obcym. Osoby w wieku 40+ stawiają na pierwszym miejscu naukę gramatyki, ale również wybierają takie strategie jak czytanie, pisanie, integrację kulturową i zapamiętywanie słownictwa.
Abstrakt (EN)
The aim of this thesis is to answer the question, which language learning strategies are most frequently chosen by students based on their age. The project focuses on comparing two groups, teenagers vs. adults aged 40+. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part discusses the role and importance of foreign language acquisition, alongst it examines the influence of learners age on language acquisition, a critical aspect of second language acquisition. Subsequently, an in-depth analysis is conducted, wherein the outcomes of empirical studies concerning this subject are scrutinised. Following this, attention is redirected towards the domain of neurolinguistics, elucidating its pivotal role in shaping the selection of language learning strategies by individuals engaged in the process of acquiring a new language. The final chapter of the theoretical part delves into the conceptualization of learning strategies in the context of language acquisition, presenting a precise definition thereof, and delineating a comprehensive classification of these strategies. The practical section of the thesis is based on a survey consisting of 26 questions about students' experiences with learning a foreign language and the learning strategies they choose. The results of the survey revealed that the two age groups differ significantly in their choice of learning strategies. Teenagers mainly chose technology-based learning, cultural immersion and practicing speaking a foreign language. Those aged 40+ prioritized learning grammar, but also chose strategies such as reading, writing, cultural integration and vocabulary memorization.