Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Dyslalia złożona u pięcioletniego dziecka. Studium przypadku.

Autor
Maj, Martyna
Promotor
Sadowska, Elżbieta
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem przeprowadzonych badań było określenie stanu wymowy pięcioletniego dziecka. Ocenie podlegała również budowa i sprawność narządów artykulacyjnych, przebieg czynności prymarnych w obrębie narządu mowy badanej dziewczynki, oraz poziom rozwoju mowy. Wykorzystaną w badaniu metodą badawczą było studium przypadku, natomiast technikami obserwacja oraz wywiad. Do przeprowadzenia wywiadu użyto kwestionariusza wywiadu autorstwa Elżbiety Stecko (2009). Do badania artykulacji wykorzystano „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży Iwony Michalak-Widery (2009). Sprawdzono także przebieg czynności prymarnych w obrębie aparatu artykulacyjnego oraz budowę i sprawność narządów artykulacyjnych obserwując dziecko podczas codziennych czynności oraz przy użyciu prób z „Całościowego badania logopedycznego Danuty Emiluty-Rozya (2013). W celu orientacyjnej oceny poziomu rozwoju mowy badanej dziewczynki oraz oceny artykulacji w wypowiedziach swobodnych wykorzystano także karty przedstawiające historyjkę obrazkową.

Abstrakt (EN)

The aim of the presented study was to determine the speech state of a child at the age of five. The structure and efficiency of the articulatory organs and the course of primary activities within the speech organ of the child and the level of speech development were also assessed. The applied research method was a case study, while the research techniques were observation and interview. Interview questionnaire by Elżbieta Stecko (2009) was used to conduct the interview. „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży” by Iwona Michalak-Widera (2009) was used to assess articulation. The course of primary activities within the articulatory apparatus and the structure and efficiency of the articulatory organs were also examined by observing the child during daily activities and using tests from the „Całościowe badanie logopedyczne” by Danuta Emiluta-Rozya (2013). In order to assess the level of speech development of the child and to assess the articulation in free speech, also used cards depicting a pictorial story.

Słowa kluczowe PL
studium przypadku
rozwój mowy dziecka
dyslalia
funkcje prymarne
dyslalia złożona
dyslalia słuchowa
Inny tytuł
Complex dyslalia of a five-year-old child. A case study.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-20
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty