Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Czytelnictwo e-literatury. Dlaczego nie lubimy książek elektronicznych?

Autor
Adamczyk, Maja
Promotor
Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Głównym celem pracy jest odnalezienie odpowiedzi na pytanie zadane w tytule, tj. poznanie przyczyn niskiej popularności elektronicznych książek. Motywacją do podjęcia tematu było zainteresowanie tematem literatury w kulturze cyfrowej oraz osobiste przyczyny (zamiłowanie do e-czytania). Przeprowadzono analizę marketingu firm zajmujących się sprzedażą e-książek, badania ilościowe i jakościowe, dokonano również przeglądu literatury przedmiotu. Głównymi zaletami ebooków okazały się poręczność i kompaktowość, możliwość posiadania wielu tytułów w jednym urządzeniu oraz szybki dostęp do różnych pozycji. Z kolei głównymi powodami wyboru książek papierowych w badaniu ilościowym okazały się kolekcjonowanie, obcowanie z papierem oraz odcięcie od technologii. Wyniki sugerują, że do przyczyn mniejszościowego udziału ebooków i audiobooków w rynku książki należą: nastawienie emocjonalne czytelników, osobiste uwarunkowania, takie jak wada wzroku, preferencje podczas podróżowania czy przestrzeń na przechowywanie książek.

Abstrakt (EN)

The main purpose of the thesis is to find the answer to the question asked in the title, i.e. to find out the reasons for the low popularity of electronic books. The motivation for taking up the topic was interest in the topic of literature in digital culture and personal reasons (love for e-reading). An analysis of the marketing of companies involved in the sale of ebooks, quantitative and qualitative research was carried out, and a review of the literature on the subject was conducted. The main advantages of ebooks were found to be handiness and compactness, the possibility of having multiple titles in one device, and quick access to various titles. In contrast, the main reasons for choosing paper books in the quantitative survey turned out to be collecting, exposure to paper, and disconnection from technology. The results suggest that the reasons for the minority share of ebooks and audiobooks in the book market include readers' emotional attitudes, personal circumstances such as visual impairment, preference when traveling or space for book storage.

Słowa kluczowe PL
Audiobooki
czytelnictwo
czytniki
ebooki
kompetencje cyfrowe
Inny tytuł
Readership of e-literature. Why do we dislike electronic books?
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-16
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty