Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Menu k-dram, czyli unikalny przepis na branding narodowy Korei Południowej

Autor
Misztal, Marta
Promotor
Napiórkowski, Marcin
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca ma na celu przyjrzenie się daniom pojawiających się w serialach typu k-dramy. Sprawdzenia jakie potrawy są w nich przedstawiane oraz w jaki sposób się to odbywa, pomoże lepiej spojrzeć, które z nich uznawane są za tradycyjne zarazem w kuchni jak i w samej kulturze Republiki Korei. Pomoże to odpowiedzieć na takie pytania jak to jaka geneza za nimi się kryje i czy faktycznie są to dania z tak długą tradycją kulinarną, jakby mogłoby się to wydawać. Oprócz zilustrowania tego w jaki sposób są one przedstawiane na srebrnym ekranie, czy tego czy są estetyzowane, a jeśli tak to w jaki sposób, przybliżony zostanie również ich kontekst zarazem społeczny, kulturowy oraz ekonomiczny. Za pomocą mechanizmów przedstawiania jedzenia w k-dramach, odbędzie się próba obnażenia siły jaką niewątpliwie jest soft power, będąca jedną z tych stojących za tak efektywnym brandingiem narodowym jakim może poszczycić się Korea Południowa. W końcu spróbuje odpowiedzieć na pytanie czy faktycznie kultura jedzenia może stać się jedną z najefektywniejszych kultur do eksportowania przez kraj na arenę międzynarodową.

Abstrakt (EN)

The aim of this work is to examine the dishes featured in k-dramas. By investigating what foods are presented and how they are depicted, it will offer a better understanding of which dishes are considered traditional both in Korean cuisine and culture. This will help answer questions about the origins of these dishes and whether they indeed have such a long culinary tradition as they might seem. In addition to illustrating how these foods are presented on the screen, whether they are aestheticized, and if so, how, this work will also provide insight into their social, cultural, and economic context. By analyzing the portrayal of food in k-dramas, there will be an attempt to reveal the strength of soft power, which undoubtedly contributes to the highly effective national branding that South Korea boasts. Ultimately, it will attempt to answer whether food culture can indeed become one of the most effective cultures for a country to export on the international stage.

Słowa kluczowe PL
k-food
k-drama
branding narodowy
kimchi
soft power
soju
Inny tytuł
Menu of K-dramas: The Unique Recipe for South Korea's National Branding
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-03
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty