Licencja
The Effect of Using Songs and Music on Vocabulary Acquisition of Young EFL Learners: A Case Study
Abstrakt (PL)
Praca skupia się na procesie przyswajania słownictwa przez młodych uczniów uczących się języka angielskiego jako obcego, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania piosenek i muzyki w procesie nauczania. Głównym celem badania jest ocena skuteczności piosenek w zakresie zapamiętywania i utrwalania nowego słownictwa, a także zbadanie wpływu muzyki i piosenek na motywację uczniów do nauki języka angielskiego. Rozdział pierwszy skupia się na opisie procesu przyswajania słownictwa, analizując kognitywne mechanizmy zaangażowane w procesie nauki języków. Omawiane są kwestie związane z leksykonem umysłowym, rodzajami pamięci oraz rolą świadomości w procesie przyswajania języka. Rozdział ten przedstawia również wyzwania, przed którymi stają młodzi uczniowie w procesie przyswajania nowego słownictwa, oraz skuteczne strategie wspomagające ten proces. Rozdział drugi koncentruje się na roli piosenek i muzyki w nauczaniu języków obcych, analizując psychologiczne i poznawcze efekty muzyki, a także jej wpływ na proces zapamiętywania. W ramach tego rozdziału omawiana jest także teoria wielorakich inteligencji oraz rola motywacji w procesie nauczania. Rozdział ten kończy się analizując rolę piosenek w nauce słownictwa, uwzględniając również ich aspekty kulturowe. Rozdział trzeci opisuje badanie, które zostało przeprowadzone wśród uczniów piątych klas szkoły podstawowej. Analiza wyników prowadzi do dyskusji na temat wpływu wykorzystania piosenek i muzyki na proces przyswajania słownictwa przez młodych uczniów języka angielskiego jako obcego, a także ich roli w motywacji i zaangażowaniu uczniów w lekcje językowe.
Abstrakt (EN)
The thesis focuses on the process of vocabulary acquisition by young EFL learners with particular emphasis on the use of songs and music in the teaching process. The main goal of the study is to assess the effectiveness of songs in memorising and consolidating new vocabulary, as well as to investigate the impact of music and songs on students' motivation to learn English. Chapter one focuses on describing the vocabulary acquisition process, analysing the cognitive mechanisms involved in language learning. Issues related to mental lexicon, types of memory, and the role of awareness in the language acquisition process are discussed. This chapter also presents the challenges that young learners face in acquiring new vocabulary and mentions effective strategies that support this process. Chapter two concentrates on the role of songs and music in foreign language teaching, analysing the psychological and cognitive effects of music, as well as its influence on the memorisation process. Within this chapter, the theory of multiple intelligences and the role of motivation in the teaching process are also discussed. This chapter concludes by analysing the role of songs in vocabulary learning, taking into account cultural aspect of songs as well. Chapter three describes the study conducted among fifth-grade students in elementary school. The analysis of the results leads to a discussion on the impact of using songs and music on the vocabulary acquisition process of young EFL learners, as well as their role in motivating and engaging students in language lessons.