Licencja
Bóg nie żyje? Koncepcja i przedstawienie boskiej eschatologii w zestawieniu mitu solarnego i egipskiego mitu o Ozyrysie
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca przedstawia pojęcie śmierci boskiej na przykładach mitu solarnego oraz mitu ozyriańskiego wraz z zawarciem literackiego utworu „Rozbitek”, bazując na literaturze fachowej. Hipotezą pracy była problematyka śmierci boskiej w kulturze egipskiej, czy bóg umiera i jeśli tak, to w jaki sposób ten proces przebiega. Trzy części pracy podzielone na rozdziały omawiają kolejno postać Ra, węża z „Rozbitka” oraz Ozyrysa, by przedstawić poruszany przez nich temat tanatologii. Część pracy dotycząca boga Ra przedstawia solarną teologię, skupiając się na podróży słońca przedstawianej w ikonach i konstelacjach. Opisuje również zejścia Ra w zachodzie tożsame z przejściem w zaświaty. Rozdział węża przybliża fabułę średniopaństwowej opowieści ze szczególnym naciskiem na fragment opowiadający historię węża, który w swej formie przypomina teksty grobowe mówiące o końcu świata. Ostatnia część dotycząca Ozyrysa mówi o znaczeniu bóstwa i jego domniemanym pochodzeniu oraz pokrótce przybliża historię i rozwój jego kultu w celu opisania motywu jego śmierci i specyficznej relacji z Ra przedstawianej w formie unii solarno-ozyriańskiej.
Abstrakt (EN)
The thesis presents the concept of divine death based on examples of solar myth and Osirian myth, with the inclusion of the literary text of The Shipwrecked Sailor based on specialist literature. The hypothesis of the thesis was the problem of divine death in Egyptian culture, whether god dies and if so, how this process takes place. Three parts of the study, divided into chapters, introduce Ra, the Shipwrecked Sailor's snake and Osiris in purpose to present their respective thanatology. The part of the thesis concerning Ra describes solar theology focusing on the solar journey, which is depicted as icons and constellations. The chapter of the snake describes the plot of the Middle Egyptian tale with particular interest in the fragment regarding the snake's story, which in its form resembles funerary texts presenting the end of the world. The final part concerning Osiris presents the importance of the god and his supposed origins, briefly presents the history and development of his cult to describe aspects of his death and relation with Ra depicted in the form of the Solar-Osirian union