Licencja
Wyobcowani w integracji a edukacja włączająca
Abstrakt (PL)
Przewidywanie ewentualnych skutków nowych decyzji i zmian w obecnie funkcjonujących rozwiązaniach edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów z niepełnosprawnością wymaga namysłu i dyskusji nad tym jakie są negatywne, chociaż niezamierzone, skutki upowszechnienia integracyjnych form edukacji. Na tle zamierzonych i niezamierzonych efektów integracji w edukacji oraz niezamierzonych efektów wielościeżkowej edukacji poszukiwana jest w artykule odpowiedź na podstawowe pytanie, czy edukacja włączająca i jej metody, a także sposób, w jaki realizowana jest edukacja uczniów niepełnosprawnych, mogą przezwyciężyć te negatywne skutki czy je pogłębić.
Abstrakt (EN)
Assuming possible effects of a new concepts, decisions and/or changes in educational solutionsfor pupils with disabilities requires some thought and discussion on their negative, yet unintentional outcomes resulted in introducing integrative education. The paper attempts to answer thefundamental question, whether inclusive education and its methods as well as the way educationof pupils with disabilities is realized might overcome or deepen (the assumed processes of) inclusion/exclusion, integration and normalization.