Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wyobcowani w integracji a edukacja włączająca

Autor
Dryżałowska, Grażyna
Data publikacji
2018
Abstrakt (PL)

Przewidywanie ewentualnych skutków nowych decyzji i zmian w obecnie funkcjonujących rozwiązaniach edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów z niepełnosprawnością wymaga namysłu i dyskusji nad tym jakie są negatywne, chociaż niezamierzone, skutki upowszechnienia integracyjnych form edukacji. Na tle zamierzonych i niezamierzonych efektów integracji w edukacji oraz niezamierzonych efektów wielościeżkowej edukacji poszukiwana jest w artykule odpowiedź na podstawowe pytanie, czy edukacja włączająca i jej metody, a także sposób, w jaki realizowana jest edukacja uczniów niepełnosprawnych, mogą przezwyciężyć te negatywne skutki czy je pogłębić.

Abstrakt (EN)

Assuming possible effects of a new concepts, decisions and/or changes in educational solutionsfor pupils with disabilities requires some thought and discussion on their negative, yet unintentional outcomes resulted in introducing integrative education. The paper attempts to answer thefundamental question, whether inclusive education and its methods as well as the way educationof pupils with disabilities is realized might overcome or deepen (the assumed processes of) inclusion/exclusion, integration and normalization.

Słowa kluczowe PL
integracja edukacyjna, integracja społeczna, osoby z niepełnosprawnością, efektywność działań integracyjnych, edukacja, inkluzja, edukacja włączająca
Dyscyplina PBN
pedagogika
Czasopismo
Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
Zeszyt
29
Strony od-do
28-42
ISSN
2080-9476
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty