Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Gra w światopoglądy – o perspektywach w „Skizie” Gabrieli Zapolskiej

Autor
Duda, Alicja
Promotor
Nabiałek, Magda
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca pt. „Gra w światopoglądy – o perspektywach w Skizie Gabrieli Zapolskiej analizuje trzyaktowy dramat pod kątem jego struktury, gatunkowej przynależności, komizmu, przestrzeni oraz kreacji postaci i ich światopoglądów. Głównym celem jest ukazanie wielowymiarowości utworu oraz jego potencjału interpretacyjnego w kontekście literatury przełomu XIX i XX wieku. Pierwszy podrozdział poświęcono strukturze dramatu, rozważaniami nad jego przynależnością gatunkową oraz naturalistyczną techniką konstrukcji. Kolejna część przedstawia techniki komiczne oraz pokazuje rolę komizmu, który służy nie tylko rozrywce, ale także jest narzędziem demaskującym obłudę i hipokryzję bohaterów uwikłanych w towarzyskie gry. W rozprawie interpretowana jest również funkcja przestrzeni, która staje się katalizatorem przemian bohaterów, intensyfikując dramaturgiczne napięcia. Ostatnia część wywodu koncentruje się na postaciach, dialogach i światopoglądach bohaterów. Muszka, Lulu, Wituś i Tolo zostali przedstawieni jako reprezentanci różnych podejść do ról społecznych, ukształtowanych przez patriarchalne systemy zeszłych epok. Światopoglądy bohaterów konfrontują ich osobiste pragnienia z normami społecznymi, wskazując na niemożność pełnego wyzwolenia w ramach istniejącego porządku. W zakończeniu podkreślono, że Skiz jest nie tylko komedią skonstruowaną, aby wywoływać śmiech, ale również ważnym dziełem krytycznym, które podejmuje uniwersalne pytania o rolę jednostki w społeczeństwie i jej możliwości zmiany. Analizy zawarte w pracy ukazują, jak Gabriela Zapolska wykorzystała dramat jako medium do demaskowania społecznych konwencji oraz refleksji nad ludzkimi wartościami i relacjami.

Abstrakt (EN)

The work entitled: 'A game of worldviews - on perspectives in Gabriela Zapolska's Skiz' analyses the three-act drama in terms of its structure, genre affiliation, comedy, space and the creation of characters and their worldviews. The main aim is to show the multidimensionality of the work and its interpretative potential in the context of turn-of-the-century literature. The first subsection is devoted to the structure of the drama, a consideration of its genre affiliation and naturalistic construction techniques. The next section presents comic techniques and demonstrates the role of comedy, which not only serves to entertain, but is also a tool for exposing the hypocrisy and hypocrisy of characters caught up in social games. The dissertation also interprets the function of space, which becomes a catalyst for the transformation of the characters, intensifying the dramatic tensions. The final part of the argument focuses on the characters, dialogues and worldviews of the protagonists. Muszka, Lulu, Wituś and Tolo are presented as representatives of different approaches to social roles, shaped by the patriarchal systems of past eras. The characters' worldviews confront their personal desires with social norms, indicating the impossibility of full liberation within the existing order. The conclusion emphasises that Skiz is not only a comedy constructed to elicit laughter, but also an important critical work that addresses universal questions about the role of the individual in society and his or her capacity for change. The analyses in the paper show how Gabriela Zapolska used drama as a medium to expose social conventions and reflect on human values and relationships.

Słowa kluczowe PL
Naturalizm
dramat
komedia
Gabriela Zapolska
perspektywa
światopogląd
dialog
przestrzeń dramatu
Inny tytuł
A Game of Worldviews - About Perspectives in Gabriela Zapolska's Skiz
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-19
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty