Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa

W obronie autonomii historii w muzeum

Autor
Stobiecki, Rafał
Stobiecka, Monika
Data publikacji
2020
Abstrakt (PL)

W artykule są poddane dyskusji zjawiska dokonujące się wewnątrz historiografii, jak i te które widoczne są w jej otoczeniu. Można do nich zaliczyć komercjalizację, „gadżetyzację” i techno-entuzjazm. W tym pierwszym przypadku historia staje się towarem, konkurującym na rynku z innymi dobrami. W drugim, traktuje się historię jak swoistą zabawę, co prowadzi do uprzedmiotowienia i banalizacji historycznego doświadczenia. Wreszcie techno-entuzjazm to wynik cyfrowych preferencji agend finansujących kulturę, wierzących w to, że immersyjna wizja przeszłości przyciągnie więcej zwiedzających do powstających nowych instytucji. Wspomniane zjawiska w wyjątkowo spektakularny sposób kumulują się w dominującym we współczesnej Polsce modelu muzeum narracyjnego, który zostaje w tym tekście poddany krytycznej refleksji.

Słowa kluczowe PL
muzeum historyczne
muzeum narracyjne
techno-entuzjazm
komercjalizacja
gadżetyzacja
wystawa multimedialna
Dyscyplina PBN
nauki o kulturze i religii
Czasopismo
Teksty Drugie
Zeszyt
4
Strony od-do
86-106
ISSN
0867-0633
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2021-08-02
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa